​Sopra Steria er finalist til Oda-Prisen Organisasjon

Den høythengende prisen deles ut en gang i året til et selskap som har skilt seg ut positivt i arbeidet sitt for kvinner innen IT og teknologi. Sopra Steria er en av tre finalister.

- Vi er svært stolte og glade for denne finaleplassen! Det viser at arbeidet vi gjør for kvinner både internt i organisasjonen vår og eksternt i teknologibransjen fungerer, sier direktør for HR og strategi, Solfrid Skilbrigt.

For femte år på rad deler  Oda-Nettverk ut Oda-Prisen Organisasjon. Prisen gis til en organisasjon som har gjort en ekstra innsats for kvinner i teknologibransjen, og som inspirerer kvinner til å velge IT og teknologi. Finalistene i år er IBM, VMware og Sopra Steria.

- Vi i Sopra Steria er tydelige på at jo bedre kjønnsbalanse vi har, jo bedre er det for både bunnlinje og kultur. Det gjør det også til et bedre sted å jobbe både for kvinner og menn. Derfor har vi de siste årene hatt full satsning på å øke kvinneandelen i selskapet. Dette gjør vi hovedsakelig gjennom vårt eget kvinnenettverk, måten vi profilerer oss eksternt og måten vi interagerer med neste generasjons teknologer, sier Skilbrigt.

Engasjert: Direktør for HR og strategi, Solfrid Skilbrigt, er stolt av finaleplassen til Oda Nettverk. Sopra Steria er med på å gjøre en forskjell for kvinner innen IT og teknologi.

Opptatt av at flere jenter tar utdanning innen IT
Ledelsen i Sopra Steria er svært opptatt av, og har i mange år jobbet målrettet for, å synliggjøre kvinner og bedre kvinners stilling innen teknologi og IT. Dette gjennomsyrer alle ledd av selskapet, og dette kom blant annet til syne i kåringen Great Place to Work, der Sopra Steria vant prisen for Norges beste arbeidsplass i 2017.

Blant annet jobbes det gjennom WASS-nettverket (Women at Sopra Steria) kontinuerlig med å beholde kvinnene

som jobber i selskapet i dag, gjøre selskapet til en attraktiv arbeidsplass for kvinner, samt gjøre tydeligere den kompetansen kvinnelige medarbeidere representerer. Lederen for WASS-nettverket, Hanne Kristine Fjellheim, sier at det er kontinuerlig arbeid for å være det beste stedet å jobbe for kvinner innen IT og teknologi.

Hanna Kristine Fjellheim

OPPTATT AV NETTVERK: Leder for WASS-nettverket i Sopra Steria, Hanne Kristine Fjellheim, vil at kvinner i Sopra Steria skal møtes for å snakke om faglige utfordringer og for å bygge nettverk på tvers av bransje og fag.

- Det er en rekke tiltak vi gjør for at flere kvinner skal søke seg til oss, og bli hos oss. I tillegg er vi opptatt av at vi skal ha en positiv innvirkning på neste generasjons teknologer, så vi jobber aktivt også mot skoleelever og studenter. Vi kan ikke nøye oss med å bare rekruttere fra halvparten av talentene som er der ute, sier hun.

Les også: Sopra Steria kåres til Norges Beste Arbeidsplass

- Møtes for faglig interaksjon, ikke for å snakke om «glasstak»
Blant tiltakene er økt synlighet av Sopra Steria-kvinnene eksternt, via foredrag, sosiale medier, blogg og debattinnlegg, rekruttering av kvinnelige ledertalenter internt, samt kunnskapsdeling og nettverkstreff.

- Vi har månedlige treff i nettverket vårt, der vi tilrettelegger nettopp for alle punktene beskrevet. Vi har foredrag fra både interne og eksterne ressurser, og vi er opptatt av at vi ikke møtes for å snakke om «glasstak». Vi møtes for faglig interaksjon, og for å treffe kolleger vi kan identifisere oss med på tvers av fagområder og bransjer, sier Fjellheim.

Les også: Lillian Røstad fra Sopra Steria er blant årets IT-kvinner

Oppfordrer til pappaperm
I tillegg er det gjort en rekke grep i organisasjonen for å bedre kjønnsbalansen i selskapet. Blant annet skal hverken kvinner eller menn se det som en hindring å ha eller få familie mens de jobber i Sopra Steria. Såkalt «work/life balance» er en kjerneverdi hos selskapet, og medarbeiderne skal ha mulighet til å kunne dra fra jobb på et tidspunkt der de kan hente barn på skole eller SFO uten at dette går utover deres karrieremuligheter. Menn i Sopra Sterias ledergruppe tar også ut pappaperm og oppfordrer mannlige medarbeidere til å gjøre det samme. Solfrid Skilbrigt sier at hun tror at dette er positiv kjønnsbalanse som går begge veier.

- Dette gagner alle kjønn i selskapet, og vi er glade for at vi er med på en positiv utvikling innen dette svært viktige området, avslutter hun.

Vinnerne av Oda-Prisen Person og Oda-Prisen Organisasjon offentliggjøres på Inspirasjonsdagen den 21. april 2017 på Oslo Konserthus.

• kvinner
  • digitalisering