Konsernsjef i Sporveien, Birte Sjule og styreleder i Pride Art, Frederick Nathanael åpnet årets Pride Art utstilling i Sporveispassasjen på Jernbanetorget.

Pride Art åpnet i Sporveispassasjen på Jernbanetorget T-banestasjon

Pride Art og Sporveien feirer kjærligheten og normbrudd i Sporveispassasjen

I dag, 5. juli åpnet styreleder i Pride Art Frederick Nathanael og konsernsjef i Sporveien, Birte Sjule årets skeive utstilling i Sporveispassasjen under Jernbanetorget i Oslo sentrum. 22 fargerike kunstverk fra hovedutstillingen «Kampen fortsetter», utstilt i Sofienberg kirke gjennom sommeren, skal nå også glede kollektivreisende Oslo-folk og turister i tre uker.

– Tusenvis av kollektivreisende går i Sporveispassasjen hver dag. Nå kan de reisende se kunst som reflekterer den mangfoldige byen Oslo skal være. Jeg er glad for at vi som by kan åpne våre felles områder til slike utstillinger. Kampen for likeverd, aksept og mangfold fortsetter, sier Sirin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Birte Sjule og Sirin Stav
Sirin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo og konsernsjef Birte Sjule.

2 millioner ser skeiv kunst under Jernbanetorget

Sporveien forventer at 2 millioner reisende vil passere utstillingen, som står i passasjen mellom østgående og vestgående T-banelinjer under Jernbanetorget i Oslo sentrum. Også Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien, ser frem til utstillingen:

– Forrige uke var jeg med på å dekorere trikkene våre med prideflagg, og lørdag gikk jeg og en gjeng engasjerte medarbeidere i Sporveien sammen i paraden. Vi er derfor veldig glade for å fortsette pridefeiringen med å være vertskap for denne flotte utstillingen i samarbeid med Pride Art. Og da er det også vårt ansvar at alle som reiser med oss føler seg velkommen og trygge, sier Birte Sjule.

Birte Sjule
Konsernsjef Birte Sjule åpnet utstillingen i Sporveispassasjen.

Brenner for et varmere og rausere samfunn

– Vi hatt et fantastisk samarbeid med Sporveien i 2023 vi håper å kunne videreføre i årene fremover, for å vise alle mennesker som beveger seg gjennom byens kjerne et mangfold av skeive som strekker seg utover det outrerte og karikerte bildet mange ofte har av oss, sier Frederick Nathanael, styreleder og kunstnerisk leder i Pride Art.

– Under Oslo S viser vi verk fra en svært sterk og viktig utstilling som kan treffe og berøre folk i farta. Vi tror mange vil kjenne seg igjen og forstå mer av hva det er å være skeiv. Mennesker som bryter med normer er viktig for at samfunnet skal bli rausere og varmere. Fortsetter vi sammen å kjempe mot det som vil begrense oss og skape frykt, på tvers av alt som skiller oss, vil vi finne veien uansett hva som møter oss i tiden som kommer, sier Frederick.

Frederick Nathanael, styreleder og kunstnerisk leder i Pride Art.

Om Kampen fortsetter:

- Satellitt-utstillingen i Sporveispassasjen åpner onsdag 5. juli og står til 23. juli.

- Hovedutstillingen «Kampen fortsetter» i Sofienberg kirke er åpen i juli torsdag-fredag fra 17 til 20 og lørdag-søndag fra 13-17.

Pride Art kunst
Et eksempel på kunsten som du kan se i Sporveispassasjen på jernbanetorget. Foto: Sporveien

Om Pride Art:

Pride Art er en frivillig organisasjon og et nettverk med over 750 skeive kunstnere med bakgrunn fra over 25 land. I det siste året har Pride Art satt opp 15 utstillinger med skeiv kunst over hele landet, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2022 gjennomført 217 millioner enkeltreiser.

Konsernet har 3300 ansatte, og i 2022 hadde selskapet en omsetning på 5 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.