Solfylte Pfalz og romersk, kulinarisk arv

Takket være romerne og det solrike klimaet i delstaten Rheinland-Pfalz, at Pfalzområdet blitt Tysklands største vinregion – og med det en herlig reisedestinasjon.

Vinruten „Deutsche Weinstrasse“ har slynget seg gjennom Pfalz siden 1935. Den går forbi smale bygder og store vinmarker. Overalt inviteres du til vinsmaking. Særlig om høsten lokker vinruten med et vell av ranker med sol- og aromafylte druer. Det smakfulle, jordnære kjøkkenet gjør nytelsen komplett.

Deidesheim: Dunst © + F Tourist Service GmbH Deidesheim /Videre bruk av bildet tillat.

Men ikke bare vindruer ble importert av romerne, det ble også spiselige kastanjer som er å finne sør i Pfalzs skoger. De ble tatt med fra Middelhavet og plantet der klimaet var like mildt som hjemme. Hensikten den gang var å forsørge legionærene.

I år er kastanjetreet utnevnt som årets tre. Det fins rundt 1000 hektar skog der denne edelkastanjen vokser i Pfalz (den er ikke i slekt med kastanjene vi kjenner fra Norge) som gjør at kastanjer fortsatt står på høstmenyene der.

I oktober, når kastanjene som kalles "Keschde" i dialekt, er modne, er tiden inne til ”gemyttlige” kastanjefester, der man får smake og kjøpe delikatesser som for eksempel den ettertraktede kastanjehonningen. At kastanjehøsten faller sammen med jakt- og soppsesongen og årets første vin, blir en fenomenal, kulinarisk berikelse.

Pfalz har også skapt seg et navn som sykkel- og vandreregion. Sykkelrutene går gjennom praktfulle landskaper, de byr på en helt spesiell oppdagelsesreise. Hvorfor ikke kombinere mosjon i mildt høst klima med kulinariske gleder?

Deutsche Weinstraße: Picknick auf der Kleinen Kalmit © Pfalz Touristik F: Florian Trykowski Videre bruk av bildet tillat. OBS: IKKE til Social Media

En vandretur gjennom kastanjeskoger, en sykkeltur gjennom vinbygder og -marker med kulinariske pauser på vindyrkernes gårder... Lyder ikke det som en perfekt avslutning på sensommeren?

Her kan du laste ned brosjyren (på tysk) om kastanjeregionen som inneholder vandreturer med og uten guide, arrangementer, oppskrifter og mm.

Her finner du flere høydepunkter i Pfalz regionen. (Trykk på linken og scroll ned.)

Om du ikke rekker å reise til fantastiske Pfalz i år, så følg denne oppskriften på deilig kastanjesuppe som serveres i Pfalz-regionen. La den friste deg mens du nyter og planlegger en tur til Pfalz.

Kastanjesuppe, 4 porsjoner

500 g spisekastanjer (ferdig skrelt, forkokt og vakumert, fås hos Meny).

15 dl kjøttbuljong

1 løk

1 ss smør

100 g sellerirot

1 gulrot

1 dl kremfløte

Salt, pepper og muskatnøtt etter smak

Slik gjør du:

• Vask og skrell grønnsakene og skjær dem i terninger.
  • Smelt smør i en kjele og brun dem.
  • Tilsett de forkokte kastanjene og buljongen.
  • Kok til grønnsakene blir bløte.
  • Mos blandingen med stavmikser.
  • Tilsett kremfløte og smak til med pepper, salt og muskat.

Suppen smaker fantastisk til en tysk Riesling fra Pfalz-regionen.

Velbekomme!

• Livsstil, mote, fritid