Bellonahuset tar energirekorden

Ingen riggplass, smal og vanskelig adkomst gjør logistikken til en utfordring. Prosjektleder Heine Skogseid og prosjektingeniør Christina Engerup i forgrunnen.

Byggherrens krav til netto energibehov for Bellonahuset er energiklasse A på kontordelen i henhold til Energimerkeordningen. Det vil si et energibehov pr. kvadratmeter pr. år på 84 kWh eller mindre. Prosjektets prognose ultimo mars er på rekordlave 68 kWh. Veidekke har kontrakten på totalentreprisen.

- Vi som jobber i prosjektteamet har til nå ikke hørt om andre byggeprosjekter som kommer lavere enn dette, sier prosjektleder Heine Skogseid i Veidekke Distrikt Oslo. 68 kWh krever en nærmere teknisk forklaring.

- Målt i forhold til kravene til kravspesifikasjonen TEK 07 er vi nede på et netto beregnet energibehov på 82 kWh pr. kvadratmeter. Det er i seg selv lavt – KLP-bygget i Trondheim ligger på 87 kWh. Tar vi så hensyn kildene for levert energi kommer vårt energiregnskap i henhold til kravene for Energimerkeordningen klasse A, ned på nevnte 68 kWh, forklarer Heine Skogseid, med støtte fra prosjektingeniør Christina Engerup. Hun er ansvarlig for energiberegninger, materialvalg og innkjøp, i tillegg til at hun er prosjektets verneleder. I Bellonahuset består de viktigste kildene for tilført energi av vannbåren varme fra solfangere og varmepumpe, og fjernvarme. Og det er beregningsgrunnlaget for virkningsgraden for disse kildene som gjør at energiregnskapet blir så bra som det ser ut til. Elektrisitet levert fra nettet har en virkningsgrad på 1,0 og det gjelder derfor å bruke minst mulig strøm til driften av bygget og mest mulig fra kilder med bedre virkningsgrad.

Tredelt regnskapsgrunnlag

Hvordan har prosjektet klart å komme ned på et forbruk på 82 kWh før effekten av energikildene? Heine og Christina forklarer dette slik:

- Vi kan dele utfordringen med energiregnskapet i tre hovedområder: Bygningskropp, ventilasjon og belysning.

Les hele saken og se intervjuet med adm. direktør Peter Groth i Aspelin Ramm Gruppen, - Bellonabygget, sett fra byggherrens ståsted.

• bellona
  • bellona-bygget