Seks nye husmodeller: Breitind, Lifjell, Skogshorn, Skaget, Trolla, og Hyllingen

VestlandsHus lanserer nordisk huskolleksjon

"Med disse seks nye husene har vi ønsket å skape en kolleksjon der alle skal finne et hus som passer for dem, enten det er småbarnsfamilien eller det voksne paret. Alle husene har særpreg, men ligner hverandre likevel litt, som en familie. Her har du alt fra det kompakte huset for små tomter, alt på ett plan, eller designet med særpreg og det lille ekstra" sier Maria Gauffin, markedssjef i VestlandsHus.

Gjenbruk av egen design
Kjedens forhandlere har vært aktivt med på utviklingen av husene: "Forhandlerne våre er i daglig kontakt med kundene våre, og har en direkte puls på hva de etterspør. Derfor var det viktig å ha dem med i utviklingen av nye hus. Noen av husene er tegnet for forhandlerne tidligere, og som vi nå har videreutviklet," sier Trond Erik Skarshaug, konsernsjef i VestlandsHus. Han forteller videre: "Vi har til og med "pusset opp" en av våre egne husmodeller - en klassiker fra 70-tallet - og gjort dette om til et tidsriktig hus som treffer dagens marked. Dette tror vi også kan være en fin inspirasjon for kunder som skal rehabilitere.

Fra kjøkkenet og stuen i Lifjell

Hus for et boligmarked i endring
Dagens marked er utfordrende for mange boligbyggere; økte levekostnader, mindre tomter, og høye byggekostnader. Derfor er husene i den nye kolleksjonen i varierende størrelser, alt fra beskjedne 119 kvadratmeter til romsligere 191 kvadratmeter bruksareal. "Det har vært et mål for oss at en mer kompakt utforming ikke skal gå på bekostning av design, og heller ikke funksjonalitet" sier Skarshaug

Den nordiske stilen
"Arkitektur er et område som i stor grad er preget av trender, og i Norge bruker vi både mye tid og penger på hjemmene våre. Vi ser en liten vridning bort fra den mest stramme moderne stilen mot et mer nordisk uttrykk. Dette er det flere av kundene våre som etterspør, og vi tror derfor den nye kolleksjonen vil treffe godt i dagens marked" sier Gauffin.

Fra kjøkken og spisestue i Breitind