BalanceOil Tutti Frutti

Pressemelding -

Finn rett kosttilskudd for barn og unge i vekst – ingrediensen som gjør hele forskjellen i omega-3-kapselen

Fisk er en naturlig kilde til de essensielle fettsyrene som barn og unge trenger for sin kognitive utvikling. Dessverre spiser barn for lite fisk i dag, og mange foreldre setter sin lit til kosttilskudd som ikke alltid er effektive. Zinzino er et globalt selskap innenfor personlig tilpassede kosttilskudd, og i denne artikkelen forklarer selskapets spesialist på forskning og utvikling, dr. phil. Emmalee Gisslevik, hvorfor vi trenger fettsyrer fra fisk, og hva vi skal lete etter når vi velger å komplettere kosten med omega-3-baserte kosttilskudd.

I tusenvis av år har fisk vært en viktig del av menneskets kosthold for å forsyne oss med tilstrekkelige mengder av de fettsyrene som er nødvendige for at kroppene våre skal fungere ordentlig. Fisk inneholder D-vitamin, omega-3 og omega-6, som styrker immunsystemet, øye- og hjernefunksjon samt hjernens evne til å ta imot, lagre, bearbeide og bruke informasjon, noe som er spesielt viktig i barndommen og tenårene. Dessverre er vestens kosthold ikke like næringsrik som før, og fisk utgjør i dag stadig mindre del av kosten for mange mennesker. Amerikanske National Institute for Health oppgir at opp mot 80 prosent av dagens barn i Europa og hele 94 prosent i USA ikke får i seg anbefalt mengde omega-3. I stedet for å spise fisk velger mange å ta kosttilskudd for å dekke kroppens behov. Et av de vanligste tilskuddene er fiskeolje, som er rik på omega-3 – men for at kroppen skal kunne ta opp næringen fra de livsviktige fettsyrene i oljen må den både være fremstilt på en spesiell måte og tilpasset individuelle behov. I mange år var det et mysterium hvorfor fiskeoljen ikke hadde samme helsebringende effekt som fisk, men i dag vet forskerer mer om hvordan fiskeoljen kan holdes fersk lenger, og dermed ha effekt i kroppen etter at den er foredlet fra fisken. Emmalee Gisslevik forklarer:
– Når fettsyrene befinner seg inni fisken, holder de seg stabile og aktive. Men når de utvinnes av fisken, begynner de umiddelbart å oksidere, og når de havner i kroppen vår, har de allerede harsknet en god del, og det gjør det vanskelig for cellene i kroppen å ta opp næringen. Zinzino har funnet en unik metode som stabiliserer fettsyrene i fiskeoljen på samme naturlige måte som inni fisken. Denne oppdagelsen har vært et gjennombrudd på markedet for omega-3-baserte kosttilskudd.

Polyfenoler er nøkkelen
For litt over 10 år siden, i 2012, oppdaget forskerteamet knyttet til Zinzino at den kjemiske strukturen i olivenolje er veldig lik den som finnes i de omega-3-rike plantealgene som fisken spiser. Når fisken blir spist av andre fisker, vandrer næringsstoffene i algene gjennom hele fiskebestanden. Jo høyere opp i næringskjeden en fisk befinner seg, desto mer omega-3 får den i seg. De naturlige antioksidantene i algene er helt avgjørende for å bevare fettsyrenes næringseffekt i fiskene gjennom hele kjeden.
– Vi har utviklet en unik formel der vi blander ren, førsteklasses fiskeolje med kaldpresset extra virgin olivenolje, som er kjent for høyt innhold av antioksidanter, såkalte polyfenoler, forklarer Emmalee Gisslevik.
– Extra virgin olje fra tidlig høstet oliven inneholder samme type polyfenoler som fet fisk. Disse ekstremt kraftige antioksidantene forhindrer omega-3-fettsyrene i fiskeoljen fra å harskne. På den måten øker kroppens opptak av næringen i fettsyrene.

Et kosttilskudd for unge
Emmalee Gisslevik har lang erfaring med ernæringsforskning med fokus på barn og unge, og har blant annet undervist i emnet ved Göteborgs Universitet. For litt over to år siden begynte hun som forsknings- og utviklingsspesialist i Zinzino, i første rekke for å bidra med sin omfattende kunnskap nettopp om fettsyrer. Det globalt voksende selskapet utvikler og selger testbaserte og personlig tilpassede kosttilskudd. Det passet Emmalee Gisslevik perfekt, siden hun lenge hadde lett etter en virksomhet som var opptatt av å anvende den nyeste forskningen i produktutviklingen. Idag har hun blant annet bidratt til å utvikle selskapets første produkt for barn – BalanceOil Tutti Frutti. Det polyfenolbaserte omega-3-kosttilskuddet er basert på selskapets unike formel med ren fiskeolje og kaldpresset olivenolje av høy kvalitet, som er smaksatt med tuttifrutti. Bak valget av smak ligger en lang periode med eksperimentering, analyser og arbeid i fokusgrupper.
– Mange opplever smaken av fiskeolje som sterk, men ved å maskere den med en annen, mer tiltalende smak blir produktet mer barnevennlig uten at vi trenger å kompromisse med innholdet. Etter kontroller og stabilitetstesting over lengre tid falt valget til slutt på smaken tuttifrutti, som er en velkjent favoritt blant barn over hele verden. Når vi har testet den i våre fokusgrupper, har den vært veldig populær, forteller Emmalee Gisslevik.

Blodprøve viser vei
Alle som begynner å bruke Zinzinos BalanceOils, anbefales å først ta en blodprøve for å fastslå sitt personlige utgangspunkt. Fire måneder senere tar man en oppfølgingstest for å måle forandringen i kroppen etter bruk av produktene. Alle Zinzinos blodprøver blir analysert av Vitas AS; et uavhengig, GMP-sertifisert kontraktlaboratorium i Oslo. Basert på resultatet skapes en unik fettsyreprofil, og mottakeren får også personlig tilpassede anbefalinger om hvilke kosttilskudd som trengs og hvor mye. Emmalee Gisslevik forklarer at analysen av de ulike fettsyrenivåene i blodet er annerledes for barn enn for voksne. Det skyldes at unge har høyere stoffskifte, et uutviklet immunsystem og raskere celledeling, noe som påvirker det totale omega-nivået i blodet.
– Dagens retningslinjer og anbefalinger om omega-3 er basert på voksne menneskers behov og fettsyresammensetning. I forbindelse med utviklingen av vårt første kosttilskudd for barn, utviklet vår samarbeidspartner Vitas også nye analyseprosesser for å undersøke blodprøvene fra nettopp barn, sier Emmalee Gisslevik før hun avslutter:
– I dag baseres alle våre blodprøveresultater og doseringsanbefalinger på alderstilpassede måleverdier og retningslinjer. Barn har spesielle behov, og mange pakninger har vektdiagrammer, men det er ikke alltid tilstrekkelig som veiledning. Det er derfor vår nye BalanceOil for barn sammen med våre blodprøver for hele familien er et så viktig bidrag på markedet for omega-3-tilskudd. Vår store database, velutviklede prosesser og omfattende kunnskap innenfor helse og kosttilskudd gjør at vi føler oss trygge på at produktene våre virkelig gjør en forskjell i kroppen uansett alder og bidrar til unges utvikling.

Emner

Zinzino er et globalt direktesalgsselskap fra Skandinavia som spesialiserer seg innen testbasert, persontilpasset ernæring og vitenskapelig hudpleie. Det er et aksjeselskap notert på Nasdaq First North Premier Growth Market. Deres vitenskapelig beviste kosttilskudd er tilgjengelige på 100 markeder over hele verden. Zinzino eier de norske forsknings- og produksjonsenhetene BioActive Foods AS og Faun Pharma AS. Selskapets hovedkontor er i Gøteborg med flere kontorer i Europa, Asia, USA og Australia.

Pressekontakt CMO +46 72 215 85 81

Velkommen til Zinzino!

Vi er pionerer innen testet og personlig ernæring fra Skandinavia, og har et mål om å få verden tilbake i balanse – en person av gangen. Start veien til bedre helse med banebrytende forskningsbaserte løsninger som driver neste generasjons ernæring.

Västra Frölunda