Alexander Wetterhall i toppform

2XU cykelambassadör Alexander Wetterhall har tagit sin första seger för säsongen på hemmaplan i Skara GP. Banan var en varvbana i Uppsala centrum och Skara GP:s elitklass körde som vanligt 60 minuter plus fem avslutande varv. 28-åringen tävlar för teamet Firefighters Uppsala CK.

Redan tidigt i loppet gick Alexander loss med Marcus Fåglum Kalsson och de lyckades hålla undan hela loppet. Som mest var det 30 sekunders försprång mellan klungan och toppen med Wetterhall och konkurrenten Karlsson. Med endast fyra varv kvar hade försprånget krympt till fyra sekunder. Alexander försökte sätta in ett ryck när fem varv återstod men konkurrenten Marcus hängde med och det blev en spännande avslutning in i det sista. Wetterhall var först in på upploppet och kunde ta hem sin första seger på ett GP-lopp och dessutom första segern för säsongen.

-  Jag försökte bli av med honom när det var fem varv kvar när klungan var som närmast och det gick inte, så det var bara att försöka vänta till sista kurvan och ge allt man har där, kommenterar en lättad men glad Alexander Wetterhall.

2XU vill gratulera Alexander Wetterhall för karriärens första GP vinst och vill önska Alexander all lycka i kommande lopp.