Företagsam smålänning vinner mångfaldspriset 2011

Idag delades det årliga mångfaldspriset ut på IVA i Stockholm. Vinnaren är Ervin Alić som belönades för sina idéer kring ledarskap och mångfald. Ervin är en nyutbildad företagsekonom som tidigare har regisserat film och som brinner för styrelsearbete.

Ervin kommer ursprungligen från Bosnien-Hercegovina och flyttade till Sävsjö i Småland som femåring. Nu har han nyligen avslutat sina studier i Enterprising and Business Development (EDB) vid Linnéuniversitetet i Växjö. Ervin talar flera språk flytande och har vid sidan om studierna många järn i elden. Han har bland annat skapat och regisserat dokumentärfilmen ”Domarjävlar!”, varit medlem i Ekonomihögskolans styrelse samt deltagit i Sverigefinalen av Entreprenörsjakten.

- Jag är jätteglad och stolt att juryn valde mig trots den hårda konkurrensen. Det här är en bekräftelse på att mina idéer tilltalar näringslivet, säger Ervin Alić.

Juryns motivering
”Mångfaldspriset 2011 går till en person som på ett engagerat och optimistiskt sätt beskriver hur dagens globaliserade näringsliv måste kunna hantera mångfald samt hur organisationer rent praktiskt kan arbeta för att hjälpa sina ledare att utnyttja den viktiga kompetensen. Med skarpa citat och konkreta förslag ger vinnaren exempel på hur mångfaldsfrågan är lika viktig som den är komplex. Ett välskrivet bidrag som låter vinnarens personlighet lysa igenom.”

Under dagen delade även Marika Treschow ut diplom till de 23 finalisterna i Diversity Challenge 2011. Marika är vd på Academic Search och initiativtagare till Diversity Challenge. Angeles Bermudez-Svankvist, Per Unckel och Spiros Mylonopoulos var några av talarna på seminariet.

Behovet av mångkulturell kompetens växer. Trots detta är det svårare för akademiker med utländsk bakgrund att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden och anledningen är många gånger ett bristande nätverk. Diversity Challenge är mångfaldsprogrammet som ger dessa akademiker en fot in i arbetslivet, möjligheter att skapa kontakter och kvalificera sig för praktikplatser hos några av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.

För mer information om Ervin Alić, se http://ervinalic.wordpress.com/about/.

För mer information om Diversity Challenge, kontakta:
Marika Treschow, vd på Academic Search och initiativtagare till Diversity Challenge
E-post: marika.treschow@academicsearch.se

Märta Nord, presskontakt
E-post: marta@lodestarcommunication.com

• academic search
  • diversity challenge
  • marika treschow
  • mångfald
  • angeles bermudez-svankvist
  • spiros mylonopoulos
  • per unckel

Detta är Diversity Challenge
Academic Search startade Diversity Challenge hösten 2005. Syftet med Diversity Challenge är att öka mångfalden inom svenskt näringsliv samt att erbjuda unga akademiker med mångkulturell kompetens möjlighet till praktikplats hos Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. För mer information, besök www.diversitychallenge.se.

Detta är Academic Search
Academic Search International är ett av Sveriges mest erfarna konsultföretag inom strategisk rekrytering och taktisk bemanning i de högkvalificerade segmenten. Academic Search arbetar utifrån modellen Competence Life Cycle, ett helhetsperspektiv som ser till relationer både före och efter rekryteringen. Academic Search har cirka 35 anställda och finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. För mer information, besök www.academicsearch.se.

Marika Treschow

Presskontakt Senior adviser, Academic Search 070-735 50 40