Willys serviceorganisation sparar både tid och pengar med AddMobiles digitala lösningar. Foto: Pressbild Axfood

Willys serviceorganisation sparar över 20 timmar i veckan med hjälp av digital projekthantering

Matbutikskedjan Willys serviceorganisation har funnits i strax över 10 år och utför serviceuppdrag för kedjans butiker. I arbetsuppgifterna ingår bland annat felsökning och reparation av kassadiskar och truckar – men även underhållsarbete i butikerna i form av butiksinredning och måleri.

Innan serviceorganisationen gick över till AddMobiles projekthanteringsverktyg skrev de ut arbets- och serviceorder på papper. Anteckningar om exempelvis använt material och tidsåtgång skrevs för hand på orderna, vilket gjorde informationen svårläst och ibland omöjlig att tyda. I takt med att verksamheten växte blev pappershanteringen ohållbar och Willys serviceorganisation beslutade att det var dags att börja arbeta digitalt.

- Jag blev tipsad om AddMobile efter att ha diskuterat vårt dåvarande arbetssätt med en branschkollega. Efter närmare efterforskning tyckte jag att AddMobiles lösningar såg ut att passa oss, så då tog jag kontakt, säger Stefan Olausson, Service- och inköpschef för butiksutrustning på Willys.

Willys serviceorganisation valde mellan två leverantörer och landade i att AddMobile var den leverantör som bäst täckte verksamhetens behov. Kraven de ställde på projekthanteringsverktyget var bland annat att det skulle gå att hantera artiklar, skapa och fylla i checklistor, tidrapportera samt koppla tidrapporteringen till företagets körjournaler. Genom att välja AddMobiles lösningar uppfylldes samtliga krav. De valde även AddMobiles personalliggare för att samla flera lösningar i ett och samma system. Idag har organisationen arbetat med AddMobiles system i cirka fem år och konstaterar att det administrativa arbetet har minskat markant.

- Jämför jag vårt nuvarande arbetssätt med hur vi arbetade tidigare är skillnaden stor. Hade vi fortsatt med pappersorder hade vi behövt anställa någon på heltid för att sköta det administrativa. Idag är det istället ordning och reda och vi sparar runt 20–30 timmar i veckan på att arbeta digitalt. Jag rekommenderar gärna AddMobiles lösningar till andra eftersom de både sparar tid och är prisvärda, säger Stefan Olausson.