Hunting Hitler - avsnitt 2: Secret Nazi Lair

Hunting Hitler - avsnitt 2: Secret Nazi Lair

I det andra avsnittet av HISTORY:s nya serie Hunting Hitler, som sänds på lördag kl. 22.00, undersöker Tim Kennedy en mystisk nazistanläggning i Argentinas djungel. I Berlin försöker Lenny DePaul avgöra om Hitler verkligen begick självmord i Führerbunkern.

Utrustade med högteknologiska verktyg och hundratals nyligen offentliggjorda FBI-dokument, leder CIA-veteranen Bob Baer och krigsbrottutredaren Dr. John Cencich en världsomspännande utredning om Adolf Hitlers öde vid slutet av andra världskriget. Dog han i Führerbunkern, som man tidigare trott, eller lyckades han fly och börja ett nytt liv i Sydamerika?

Tim Kennedy, Sergeant First Class i U.S. Army Special Forces, undersöker tillsammans med arkeologerna Philip Kiernan och Daniel Schavelzon ett nyligen upptäckt nazisttillhåll i Misiones på gränsen till Argentina, Brasilien och Paraguay. På området finner de föremål med nazistiskt ursprung, t.ex. mynt daterade på 1940-talet och foton av Hitler. De mest anmärkningsvärda fynden är spår av exklusiva bostäder och magmedicin av samma slag som Hitler använde.

I Berlin undersöker före detta Commander of U.S Marshalls Lenny DePaul en databas med ögonvittnesskildringar från Hitlers innersta cirkel och slår fast, tvärt emot den gängse uppfattningen, att det inte fanns några ögonvittnen eller någon säker identifiering av Hitlers självmord eller kropp i bunkern.

De rättsmedicinska bevisen, som ryssarna tillhandahöll som bevis av Hitlers död, är ogiltiga och tillhör en kvinna vars utseende matchade Eva Brauns. Efter att ha försökt samla DNA från en släkting till Eva Braun, undersöker Lenny Berlins underjordiska tunnelsystem.

Klicka här för att se ett exklusivt klipp, där Tim Kennedy undersöker en vaktpost i Misones djungel. Men då träffar han plötsligt och oväntat på något ännu mer intressant…

Avsnitt 2 av Hunting Hitler visas på lördag 14 november kl. 22.00 på HISTORY.