Ny säsong av "Hunting Hitler" på HISTORY

Ny säsong av "Hunting Hitler" på HISTORY

Lyckades Adolf Hitler fly Nazityskland efter Tredje rikets fall? Kanske till Sydamerika, eller till och med till Danmark? I andra säsongen av den banbrytande serien Hunting Hitler, som har premiär på HISTORY i Sverige söndagen den 26 februari 2017, fortsätter gruppen av internationella experter att undersöka ett av 1900-talets största mysterium.

Med vägledning av 700 sidor av nyligen offentliggjorda FBI-dokument tog förra årets utredning dem tusentalskilometer genom sex länder. Nu tar CIA-veteranen Bob Baer och FN:s före detta krigsbrottsutredare Dr. John Cencich jakten till en helt ny nivå. Beväpnade med mer än 14 000 sidor av tidigare hemligstämplade dokument från underrättelsetjänster i hela världen kommer de försöka att avslöja Adolf Hitlers öde och nazisternas undergång i slutet av andra världskriget.

Med hundratals nya tips och med den senaste teknologin försöker Bob Baer och John Cencich avslöja sanningen med hjälp av ett internationellt team bestående av experter, historiker och jägarsoldater. Fältteamet består av bland andra Tim Kennedy från den amerikanska arméns Special Forces, före detta Commander of the US Marshall Fugitive Task Force Lenny DePaul samt den välkända journalisten, författaren och historikern Gerrard Williams.

Vare sig det handlar om fotobevis i en mindre stad i Argentina, en hemlig nazistkult i Chiles berg, en mystisk ubåtsbas i Spanien eller ett av nazisternas gömställen i Marocko, så kommer teamet inte att låta sig stoppas i jakten på svaren på frågorna som gäckat i mer än 70 år.

Lenny DePaul och historikern James Holland åker till Danmark för att undersöka fordringar ställda av Luftwaffepiloten Peter Baumgart, som hävdar att han flög Hitler och Eva Braun till Danmark strax innan krigsslutet. DePaul och Holland tittar på bunkrar längs den danska kusten, där tyska trupper befann sig för att skydda Hitler långt efter 28 april 1945, och Tønderflygplatsen som användes av nazister och där ett vittne säger sig ha sett Hitler gå ombord på ett flygplan.

Teamet hittar även en flyktrutt från Hitlers bunker i Berlin till en provisorisk startbana, som hjälpte testpiloten Hanna Reitsch att fly, precis i närheten av platsen där Hitler sågs sista gången...

Den helt nya säsongen innehåller även exklusiva intervjuer med nyckelvittnen och släktingar till ett antal högt uppsatta nazister, inklusive Hermann Görings dotterdotter och många fler.

Säsong 2 av Hunting Hitler består av åtta avsnitt och har premiär söndagen den 26 februari kl. 22 på HISTORY. Från och med 1 januari kommer säsong 1 att repriseras på söndagar kl. 22.

Kontakta oss gärna för en förhandstitt på de nya avsnitten (gäller endast journalister).