Ny bok om reflektion utvecklar personal och kvalitet i omsorgen

Att arbeta med människor innebär att möta många olika situationer. Genom att få reflektera tillsammans i arbetsgrupper utvecklas medarbetare i sina roller och i sin profession. Nu ger Stiftelsen Äldrecentrum och författarna Marie Birge Rönnerfält och Eva Norman ut boken Reflektion som arbetsutveckling.

– Att arbeta med människor, exempelvis inom äldreomsorgen, innebär ett stort ansvar. Behovet av att få mötas och prata i arbetsgrupper om arbetet och de många situationer som uppstår är stort. Bemötande är något som grupper ofta behöver reflektera kring, säger Marie Birge Rönnerfält.

Syftet med reflektion är att på ett organiserat sätt få bearbeta och prata om det man varit med om. En annan minst lika viktig del är lärandet, att lära av varandras framgångar och misstag i arbetsgruppen.

– Vi har hållit många kurser där vi utbildat reflektionsledare inom äldreomsorgen, men saknade en bok med ett heltäckande innehåll om reflektion på arbetsplatsen. Därför bestämde vi oss för att själva ta fram en bok där vi samlat fakta, metoder och modeller, berättar Eva Norman.

Kursutvärderingar från tidigare kurser bekräftar att deltagarna tycker att reflektion hjälpt dem att utvecklas i sitt arbete.

– Deltagarna har börjat tänka på andra vis, och att sätta ord på det de gör och lyssna till kollegors kunskaper och erfarenheter, säger Marie Birge Rönnerfält.

Boken Reflektion som arbetsutveckling vänder sig till alla som i sin yrkesutövning arbetar med människor inom personalledning, socialt arbete, vård och omsorg, utbildning liksom till en intresserad allmänhet och studerande.

Fakta

Marie Birge Rönnerfält är universitetsadjunkt på institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet.

Eva Norman är utredare vid Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum.

Författarna har en lång erfarenhet från utbildning och socialt arbete. Materialet till boken bygger på deras erfarenheter samt tidigare studier inom området.

Boken Reflektion som arbetsutveckling, ISBN 978-91-637-8405-7, kan beställas från Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum.

Eva Norman, telefon: 08-690 58 03, e-post: eva.norman@aldrecentrum.se

Marie Birge Rönnerfält, e-post: marie.ronnerfalt@socarb.su.se