Tillbaka till rötterna – matbutiken Radici fokuserar på regenerativt jordbruk

Nu slås dörrarna upp till matbutiken Radici i centrala Stockholm. Sortimentet kommer att präglas av produkter från italienska och svenska producenter med stort fokus på regenerativa jordbruk. Ambitionen är att Radici inte bara ska vara en butik med unika råvaror, utan också en mötesplats för alla som vill engagera sig i frågor om biologisk mångfald och hållbar matproduktion.
– Radici blir en av de första butikerna i Europa med det här konceptet. Vi anser att klimatomställningen går för långsamt och det här är vårt bidrag till att öka takten, säger Amilcare Astone, ägare av Radici.

I mitten av december öppnar Radici en ny butik på Kungsholmsgatan 20 på Kungsholmen i Stockholm. Namnet kommer från det italienska ordet för ”rötter” och tanken är att butiken, utöver att vara en plats för de som är på jakt efter unika råvaror, ska bidra till en mer hållbar jordbruksindustri. Sortimentet kommer att bestå av italienska och svenska råvaror från utvalda producenter med ett tydligt fokus på matvaror från så kallade regenerativa jordbruk, vilket innebär att verksamheten inte bara är hållbar – utan bidrar till att stärka naturen och öka den biologiska mångfalden.
– Klimatet är vår tids ödesfråga och vi är glada över att många har fått upp ögonen för hållbarhetsfrågor under det senaste decenniet, men tyvärr räcker det inte om vi ska få bukt med krisen som vi står inför och rädda vår planet.Det fungerar inte längre att bara minska takten som vi förstör jorden – vi måste bidra till att läka, regenerera det som vi redan skadat och det är därför vi gör den här satsningen på regenerativa jordbruk, säger Amilcare Astone och fortsätter:
– För många är mat som vilken produkt som helst; vi har förlorat kontakten med råvarornas ursprung. Inom vår bransch brukar man prata om processen från ”jord till bord”, men vi vill ta konsumenterna från bord till jord för att öka förståelsen för arbetet som ligger bakom det som vi äter.

Mer än en butik
Ambitionen är att Radici ska fungera som en mötesplats för de som är engagerade eller vill lära sig mer om regenerativa jordbruk. Varje månad kommer en utvald matproducent att presentera sin verksamhet och produkter i en del av butiken som har fått namnet ”Bondens hörna”.
– Med Radici vill vi inte bara bidra till att fler bönder kan ställa om till mer hållbara jordbruk utan också skapa ett forum för de som vill engagera sig i hållbarhetsfrågor och matproduktion. Det här är bara början på resan – idag finns det inte så många jordbrukare som arbetar generativt, men i takt med att de blir fler kommer vi att öka vårt nätverk tills vi kan erbjuda ett sortiment där 100 procent av råvarorna kommer från regenerativa jordbruk, säger Amilcare Astone och lägger till:
– Just nu är det en svår tid för vår bransch, men det här känns väldigt viktigt. Radici är mitt kärleksbrev till mina barn och framtida generationer.

Radici ägs och drivs av personerna bakom varumärket Fiordilatte som förser några av Sveriges främsta restauranger med råvaror från utvalda producenter.

• Miljö, energi

Fiordilatte Food (jur. Amilcare Astone AB) grundades 2015 med visionen att hjälpa ambitiösa restauranger att hitta råvaror med fokus på hållbart, etiskt och självklart kvalitet.

Företaget startade i mycket liten skala och med väldigt få produkter.

Idag finns vi i Bromma med ett brett sortiment som hjälper restauranger, bagerier, caféer och butiker att ha råvaror av högsta kvalitet till sina kunder.

Urspungsskyddad, Ekologiskt, etiskt och hållbart för miljön: det är vår vision.

Produkterna kommer från utvalda producenter i Italien och Sverige som odlar eller tillverkar produkter som passar in i företagets filosofi.

Peter In de Betou

Presskontakt Business 0702339627