För att containrar ska kunna lastas på ett optimalt och säkert sätt, behöver varje container förses med en korrekt vikt.

Ny tjänst som ökar sjösäkerheten – Mærsk först ut att ansluta sig

Nu lanserar APM Terminals Gothenburg en ny produkt som ska underlätta vägning av containrar och samtidigt öka sjösäkerheten.

För att fartyg ska kunna lastas på ett sjösäkert sätt, behöver alla containrar ha en verifierad vikt. Regelverket för sjösäkerheten och containervikter styrs av International Maritime Organisation (IMO).

För att underlätta processen för sina kunder, erbjuder nu APM Terminals Gothenburg den säkra och enkla containervägningstjänsten VGM (Verified Gross Mass).

Först ut att ansluta sig till den nya tjänsten var APM Terminals största kund Mærsk.

”Sjösäkerhet är grundläggande för vår service. VGM-processen som APM Terminals Gothenburg erbjuder är helt automatiserad och ansluten till vårt system på ett enkelt sätt. Detta är den mest pålitliga tjänsten vi ser på marknaden och vi är stolta över att kunna lansera den här tjänsten till våra svenska kunder”, säger Pierre-Eric Papoz, Sales Manager Scandinavia på Mærsk.

“Trots att tjänsten är ny, finns redan ett intresse från marknaden. Utöver att VGM-tjänsten innebär en ökad sjösäkehet, bidrar också vår lösning med en förenklad administration och minskad risk för oväntade merkostnader för våra kunder”, säger Magnus Lundberg, Head of Commercial på APM Terminals Nordic.

Från och med 15 mars 2021 kommer APM Terminals Gothenburg att väga alla Mærsks och Sealands exportcontainrar.