Ambius - referensprojekt Kindred AB

Ambius - ny leverantör på arbetsplatsenifokus.se inom växtinredning

Ambius är ett av tjänsteföretagen inom växtinredning som kommer att bidra med sin kunskap och sina tjänster på arbetsplatsenifokus.se.

Vi vill vara med på arbetsplatsenifokus.se för att det är en ny och spännande plattform där vi kan bidra med vår kunskap kring hur det går att öka välbefinnandet och kreativiteten på arbetsplatsen genom att inreda med växter. Det blir ett bra sätt för oss att nå ut”, säger Madeleine Ekwall, försäljningschef på Ambius.

Ambius erbjuder helhetslösningar inom växtinredning med planering, uthyrning och försäljning av växter, service samt även utomhusväxter och frukt. Verksamheten bedrivs över hela Sverige med ett tydligt fokus på att förbättra inomhusmiljöer och arbetsplatser där människor trivs och utvecklas.

Servicepersonalen som tar hand om kundernas växter är en viktig del av Ambius verksamhet. De blir med sin kunskap, stora växtintresse och långsiktiga arbete en naturlig del av kundernas vardag. Något som gör att många kunder väljer att stanna kvar hos Ambius under många år.

Företagets anor sträcker sig tillbaka till 1960-talet. Verksamheten påbörjades som en familjedriven plantskola men ägs idag av Rentokil Initial som finns i mer än 70-länder.

Vi vet idag att växter i omgivningen bidrar till att skapa en kreativ och hälsosam arbetsmiljö med bättre inomhusluft. Att vistas i en grön miljö har enligt forskning stor effekt på både det fysiska och psykiska välbefinnandet.” berättar Madeleine Ekwall.

Ambius ser tydliga vinster för kunderna om de får vara med så tidigt som möjligt vid en flytt eller omorganisation. Växterna kan ersätta eller komplettera inredningen på ett sätt som gör lokalerna mer trivsamma. De menar att det är hög tid att tänka bortom en mer traditionell syn på krukväxter som dekoration och istället börja tänka kring dem som en del av inredningen, som vilken möbel som helst.

Genom att tidigt planera och strukturera går det att hitta bra lösningar för växterna, som behöver ljus för att kunna växa och må bra. Att exempelvis ersätta hyllor och hurtsar med luftrenande växtväggar som avdelare blir det en positiv påverkan i form av förbättrad luftkvalitet i lokalerna. Växtinredningen kan även bidra till att förstärka företagets image och vara en ”röd tråd” i inredningen.

Vinster i form av ökad produktivitet, kreativitet och välbefinnande bland personalen följer hand i hand med hur inomhusklimatet förbättras av växtligheten. Genom att kunna bidra till innehållet på arbetsplatsenifokus.se hoppas Madeleine Ekwall och Ambius kunna höja kunskapen om vinsterna med växtinredning bland svenska företag.

“Vi tillbringar 90 % av vår tid inomhus. Då är det viktigt att vi tar med oss en del av naturen in. Vi behöver den för att leva och må bra” avslutar Madeleine Ekwall.

Ambius referenser: Tullverket, Nacka Forum, Kindred Group, Brf Bovieran Hönö, Örebro Bostäder AB, Hemsö Fastighets AB, Åke Sundvall AB, Hammarbadet m.fl.