TerraPlants projekt

TerraPlants - Ny leverantör på arbetsplatsenifokus.se inom växtinredning

TerraPlants är en av leverantörerna som kommer att dela med sig av sin kunskap och kompetens på arbetsplatsenifokus.se

”Vi ser att arbetsplatsenifokus.se är en ny bra samlingsplats som kan ge många goda samarbeten för att utveckla framtidens arbetsplatser. Här vill TerraPlants bidra med kunskap om växternas betydelse för arbetsmiljön med piggare, friskare och mer kreativ personal som resultat", säger Peter Lennartsson, vd TerraPlants AB

Terraplants syfte är att tillgodose behovet av växter i kontorsmiljö. För dem har växter blivit en självklarhet för trivsel och hälsa. Deras koncept har noga beprövats genom åren.

Peter berättar att de har mångåriga kunskap om växters positiva betydelse för hälsa och arbetsmiljö. Forskning visar att kontor med gröna växter gör medarbetare gladare samt ökar produktiviteten med upp till 15 procent.

Det är fördelaktigt ur flera aspekter att ta in naturen på kontoret. Växters påverkan på människors välmående, arbetsglädje och därmed effektivitet i arbetet är ett av skälen till att Peter och hans kollegor på TerraPlants vill dela med sig av sin kunskap. Kunskapen inom ämnet är gedigen med historia sedan 1967. Han berättar att det är viktigt att företag förstår vikten av växter samt deras betydelse för medarbetarnas välmående och produktivitet.

Det har hänt mycket på arbetsmarknaden de senaste åren. Kompetent arbetskraft dras till attraktiva arbetsplatser. För nya generationens medarbetare är mjuka värden viktiga och till dem hör ett välmående kontor”, säger Peter.

Han berättar att förutom att växter har en positiv inverkan hos medarbetare vad gäller trivsel motverkar de också torr och syrefattig luft. Växter tar också hand om farliga partiklar i luften. Torr och syrefattig luft ger inte sällan symptom som huvudvärk, irriterade ögon och torr hud. Han menar att adderar man växter i våra inomhusmiljöer får vi en förbättrad luftkvalitet på ett naturligt sätt, med så mycket som 25-30 procents minskad huvudvärk och trötthet som följd. Dessutom ökar både kreativitet och produktivitet vilket leder till god arbetsmiljö och minskad sjukskrivning, säger Peter.

Olika växter fyller olika funktion och det är viktigt att välja rätt växter för att få en god miljö, något TerraPlants hjälper sina kunder med. För att öka syresättningen i en miljö väljer TerraPlants ut växter med högst luftrenande effekt. Fotosyntesen sker genom växtens gröna delar ur bladets klyvöppningar.

Alla växter bidrar till bättre luft, vissa avger mer syre och har en ökad luftrenande och luftfuktande effekt. I vårt sortiment har vi till exempel luftrenande växtväggar som på ett naturligt sätt förbättrar luftkvaliteten, avslutar Peter.

TerraPlants erbjuder möjligheten att hyra eller köpa växtinredning. I tjänsten ingår skötsel av växterna genom TerraPlants välutbildade personal som fyller arbetsmiljön med positiv grön trivselinverkan.

Referenser: Handelsbanken, Foodora, FMV, Carnegie, Tobii, Jernhusen, Klövern, Skandia Fastigheter m.fl.