Hifab Lokalutveckling referensprojekt: Nacka Energi      Foto: Jason Strong
Hifab Lokalutveckling referensprojekt: Nacka Energi Foto: Jason Strong

Hifab Lokalutveckling – Ny leverantör på arbetsplatsenifokus.se

Hifab Lokalutveckling är ett av projektledningsföretagen som kommer att bidra med sin kunskap och sina tjänster på arbetsplatsenifokus.se.

” Vi ser fram emot att arbetsplatsenifokus.se snart kommer att lanseras. Intresset från många hyresgäster avseende hur ett kontor bör utformas har ökat kraftigt under senare år. Beaktat allt fokus som har förts fram om hur medarbetarna och verksamheterna kommer att återgå efter Corona-pandemin gör ämnet ännu mer intressant och vi vill vara med och bidra med våra erfarenheter och kunskaper,” säger Malin Bernedotter Eklöf, avdelningschef på Hifab Lokalutveckling.

Hifab Lokalutveckling projektleder förändringsarbete inom fastighets- och lokalprojekt. Malin berättar att de med hög kompetens och engagemang tillhandahåller tjänster i hela kedjan från behovsanalyser och lokalsökning, till olika typer av hyresgästanpassningar, förändring av arbetssätt och flyttlogistik.

Hon berättar att flytta från ett kontor till ett annat har gått från att ha varit ett relativt enkelt förfarande till att idag vara en komplex process med många olika parametrar att hantera och ta ställning till. Vid en kontorsflytt idag är alla delar av organisationen involverad och fokus läggs på arbetsplatsstrategi, digitalisering, välmående och branding. Tillsammans utgör detta grunden för en ny inspirerande och kreativ arbetsplats. Det har varit spännande att se och vara delaktig i denna utveckling, säger Malin.

Med över 20 års erfarenhet från branschen kan Malin konstatera att allt fler företag och organisationer inser komplexiteten och tar in externt konsultstöd vid sina lokalförändringsprojekt.
Hon menar att synen på konsulter så som Hifabs konsulter, har utvecklats till att de kan hjälpa hyresgäst och hyresvärd att lättare förstå varandra och tydliggöra både uttalade och outtalade behov från hyresgästen.

I varje projekt vill Hifab Lokalutveckling få en komplett bild av kundens förutsättningar och önskemål och det görs genom workshops, intervjuer, mätningar och enkäter.

Tillsammans hittar vi vägen fram till ett väl fungerande kontor och mötesplats, där medarbetare trivs och kan leverera resultat. Vi skapar trygghet genom att vi har stor förståelse för såväl fastighetsägarens som hyresgästens behov, hyreskontraktets innehåll och alla de moment som ingår i en om- eller nyetablering”, berättar Malin Bernedotter Eklöf.

När organisationer genomgår förändringar i arbetssätt och arbetsmiljö kan det uppstå oro och förvirring. Malin berättar att Hifab Lokalutvecklings konsulter har mångårig erfarenhet som förändringsledare och har framgångsrikt stöttat medarbetare och företagsledningar genom flertalet förändringsresor. Hon förklarar att deras arbete leder till medarbetare som känner sig trygga, involverade och förväntansfulla med den beslutade förändringen och i hög utsträckning upplever en ökad trivsel.

Malin berättar att allt fler företag väljer ett tydligt hållbarhetsperspektiv i sina lokalprojekt. Hifab Lokalutveckling kan exempelvis stötta med vägledning i hållbara materialval och påvisa hur begagnad inredning kan användas i större utsträckning. Att åstadkomma ett hållbart kontor handlar dock inte bara om att fatta klimatsmarta beslut, menar Malin, utan som kund får du även hjälp med att fatta hållbara beslut med utgångspunkt i medarbetarhälsa. Det inrymmer områden så som: akustik, ljus ergonomi och kultur.

Att flytta ett företag från ett kontor till ett annat är en avancerad och tidskrävande process. Hifab Lokalutveckling erbjuder kunden stöttning genom hela flytten. Malin berättar att Hifab Lokalutveckling hjälper kunden genom den snåriga djungeln av delprojekt, t ex; inredning, säkerhet, IT, AV och att till sist genomföra själva flytten.

Vi ser till att våra kunder får det kontor och den mötesplats som på bästa sätt möter deras behov och som de har avtalat om. Vi har hjälpt många kunder att klara budget och tidsram, samt behålla nöjda medarbetare”, avslutar Malin Bernedotter Eklöf.

HIFAB referensprojekt: Aritco Lift AB, Bayer AB, Nacka Energi AB, Octapharma AB,
SC Motors Sweden AB.