Kjell Wallin, Ljusrådgivare på Fagerhult Belysning i Sverige.

Kjell Wallin, Ljusrådgivare på Fagerhult Belysning i Sverige - Ny expert på arbetsplatsenifokus.se

Kjell Wallin Ljusrådgivare, på Fagerhult Belysning i Sverige är en av experterna som kommer att bidra med sin kunskap och kompetens på arbetsplatsenifokus.se

Jag har valt att medverka på arbetsplatsenifokus.se då jag gärna sprider kunskap om ljus och diskuterar ljus med plattformens följare. Upplägget arbetsplatsen i fokus tycker jag är intressant eftersom man försöker ta ett helhetsgrepp i att utveckla arbetsplatsen för framtiden” och det passar mig bra, säger Kjell Wallin Ljusrådgivare med många års erfarenhet inom Belysningsbranschen.

Kjell Wallin är Ljusrådgivare på Fagerhult Belysning i Sverige. Han har just arbetsplatsen som specialområde. Under 90-talet utvecklade han en egen produkt för militär och räddningstjänst. Under coronapandemin har den synts i bild många gånger från de tillfälligt uppställda sjukhusen och provtagnings stationerna. Kjell har lång erfarenhet med allt från belysning till minröjare, fältsjukhus, till belysning för kontor, sjukhus och verkstäder.

Idag besitter han särskild expertis om ljuset på arbetsplatsen och hur man på mest hållbara sätt tar hand om sin ljusmiljö för att människor ska trivas och må bra. Han är också företagets representant inom SUST (sustinable innovation) där syftet är att tillsammans med andra företag ta fram klimatsmarta hållbara produkter som kan tillverkas och exporteras från Sverige.

Kjell avslöjar att han just nu är i startgroparna med en studie om morgondagens lärmiljöer. Han berättar att det är allmänt känt att ljussättningen av lärmiljöer påverkar människors hälsa, välbefinnande, koncentration och prestation. Här ska man testa nya typer av belysning som stödjer lärande bättre än idag.

Efter 30 år i belysningsbranschen lär han också ut sina erfarenheter om ljus genom bland annat att föreläsa i olika sammanhang som exempelvis på Tekniska Högskolan i Jönköping (JTH), Metodicum och om framtidens ljus hos olika EL-Installationsföretag eller fastighetsbolag.

Han utvärderar också ljus, genom att göra mätningar samt okulärt utvärdera olika installationer för att bekräfta eller vidimera att kunden faktiskt fått det man har beställt.

Han berättar att tiderna har utvecklats men belysnings- planeringen, verkar det dock inte hänt så mycket med. Han menar på att idag vet vi betydligt mer om ljusets påverkan men trots det så sätter man fortfarande många likhetstecken mellan mycket ljus och bra ljus och man diskuterar lux flitigt i projekten och monterar infällda belysningar med direktriktat ljus. Resultatet är dåliga armaturplaceringar som ger mörka tak, få behagliga kontraster och obekvämt ljus.

Kjell säger att ljusplaneringens processer måste förändras och kunskapen hos de som jobbar med ljus måste tas till vara bättre. Att vi måste börja förstå att saker och ting utvecklas, på 70-talet hade vi exempelvis inte datorer. Vi planerade belysningen enbart efter synbarhet och att vi skulle kunna läsa text på tryckt papper.

”Det är en fullständig revolution just nu inom belysningsområdet och belysningsarmaturen går samma utveckling till mötes som telefonen gjorde för 30 år sedan”, säger Kjell

Han menar på att digitaliseringen och den nya tekniken ihop med kunskaper om hur ljuset påverkar människan kommer vara allas framtid. Vi behöver mer kunskap om ljus rent allmänt och det vore bra om ämnet fick belysas redan i grundskolan, då skulle våra beslut om vår miljö inomhus se annorlunda ut, avslutar Kjell

Exempel på kunder som Kjell Wallin arbetar med just nu är SCANIA, Kriminalvården, SISAB, Locum mfl…