Nordic Green Design - World Trade Center

Nordic Green Design - ny leverantör på arbetsplatsenifokus.se inom växtinredning

Nordic Green Design är ett av tjänsteföretagen inom växtinredning som kommer att bidra med sin kunskap och sina tjänster på arbetsplatsenifokus.se.

Att vi på Nordic Green Design kan hjälpa till att bidra med kunskap om att utveckla effektivare och samtidigt mer energifyllda arbetsplatser ligger oss varmt om hjärtat. Att inspirera har alltid varit vårt ledord och arbetsplatsenifokus.se är en bra plattform för oss att förmedla detta också med information till de som planerar och bygger dagens arbetsplats”, säger Mattias Lundgren, VD och Grundare av Nordic Green Design.

Nordic Green Designs syfte är att hjälpa människor i företag och i offentliga miljöer att må bättre genom att integrera arbetsplatsen med naturen i form av växter, mossa, akvarier, eller en kombination av alla tre.

Stress som resulterar i en ökad sjukfrånvaro blir allt vanligare. Många företag investerar därför mycket för att öka välbefinnandet hos sina anställda. Nordic Green Design som är en av de största aktörerna inom gröna miljöer och har märkt en tydlig uppgång i efterfrågan de senaste två åren.

Mattias berättar hur han ser på den gröna trenden. Han menar på att människor mår bra av att vara nära naturen. Att grön inredning länge har haft en uppåtgående trend, men ökade ordentligt i slutet av 2018. Det går i linje med att många företag och organisationer börjat tänka på ökat välmående bland sina medarbetare där olika element från naturen har en bevisad positiv effekt samtidigt som den ”gröna” miljövänliga profileringen ökat i samma takt.

Han säger att de också ser ett ökat samarbete med inredare och arkitekter som idag nästan uteslutet tänker grönt i sina ritningar och inredningar.

Nordic Green Design levererar allt från krukväxter, växtväggar och mosskonst till sina kunder, men Mattias menar att det som utmärker dem mest är deras skräddarsydda lösningar. Eftersom arbetsplatserna idag ser så annorlunda ut gäller det att den gröna inredningen ofta är specialanpassad efter behov och nytta.

Mattias berättar att de ofta får återkoppling om att deras gröna inredning bidragit till en bättre arbetsmiljö. Han menar att det gäller att man inreder med rätta produkter på rätta platser så de gör störst nytta. Fördelarna är många med grön inredning. Förutom alla positiva hälsoeffekter och den visuella påverkan, kan man exempelvis avskärma arbetsplatser och sänka ljudnivån i öppna kontorslandskap, förklarar Mattias.

Han säger att det breda koncept och produktutbudet gör att de finns möjligheter för alla behov. Om man har dålig luft i en lokal väljer Nordic Green Design ut luftrenande växtväggar som förbättrar arbetsmiljön. Om det är hög ljudnivå då använder vi oss av vårat breda utbud av mossprodukter som har en kraftigt ljudabsorberande effekt, säger Mattias.

För Nordic Green Design är det viktigt att förverkliga och förstärka kundens idé.

Mattias menar att det gör att företaget utmärker sig från andra i branschen är deras kedja av kunskap och kompetens från deras design team, på det sätt de illustrerar och projekterar till deras installations och service team. Nordic Green Design har också egna exklusiva produkter och koncept för gröna möbler och inredningar som de själva utvecklat och tillverkat som de också sedan installerar och servar/sköter om, avslutar Mattias.

Hos Nordic Green Design finns möjligheten att hyra eller köpa växtinredning från tre kontor som täcker i stort sett hela Sverige.

I tjänsten ingår skötsel och växtgaranti, där deras servicetekniker tar hand om allt.

Referenser: IF, Roche, EQT, Miljömärkningen, IVL Svenska Miljöinstitutet, Scania, World trade center, Securitas m.fl.