Lena Lid Falkman, ledarskapsforskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Spännande Forskare på arbetsplatsenifokus.se - Lena Lid Falkman, ledarskapsforskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Lena Lid Falkman - är en av forskarna som kommer att bidra med sin kunskap och sin forskning på arbetsplatsenifokus.se.

”Det jag uppskattar är satsningen på bredd på arbetsplatsenifokus.se. Att såväl forskning som kunskapsbaserad erfarenhet och leverantörers expertis ska vara på samma plattform, det känns annorlunda och nytt. Ser fram emot att knyta kontakter och att både få lära ut och lära av alla de som hänger med på den här resan!”, säger Lena Lid Falkman, ledarskapsforskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Vi vill presentera forskaren Lena Lid Falkman som valt att vara med på arbetsplatsenifokus.se. för att sprida kunskap, vilket gläder oss mycket.

Lena Lid Falkman är forskaren som har inriktat sig på ledarskap, organisation och kommunikation. Hennes specialområden är allt från kommunikation och ledarskap till det moderna aktivitetsbaserade arbetslivet. Lena verkar också som utbildare, seminarieledare, föreläsare och moderator.

Det kommer bli tydligare att kontoret är en mötesplats. Det är där vi ska träffa människor och det är där vi samarbetar och har kreativa möten”, säger Lena.

Lenas forskning har fått pris i både USA och Europa och hon är också första svensk som certifierats i Ira Chaleffs metoder och verktyg kring ”followership and intelligent disobedience”. Med utgångspunkt i de teorierna har hon forskat om förändringsprocesser i företag och har skapat en modell som förklarar medarbetarskap och motarbetarskap.

Lena och ett forskarteam har forskat om ABW kontor (aktivitetsbaserade arbetsplatser och flexkontor). De har utöver själva fenomenet fokuserat på ledarskap och självledarskap in i det nya digitala, flexibla arbetslivet och hur man kan gynna innovation. Lena såg i ett mycket tidigt skede vilka värden och vinster det fanns för företag med virtuella möten och att det också innebar nya arbetssätt. Därmed skrev hon boken ”Virtuella Möten- Effektiv gränslös kommunikation”, den första boken på svenska i ämnet.

Lenas forskningsfokus är hur tekniken förändrar vårt sätt att leda, leva, arbeta och samarbeta.

Nu mer än någonsin år 2020, när Covid-19 har tvingat oss att arbeta mer på distans är Lena Lid Falkmans forskning och hennes kunskap om hur man leder sig själv när man arbetar på distans högaktuellt.

Lena berättar att tekniken ju varit tillgänglig under lång tid men att det är just arbetssättet som är den stora utmaningen och hon menar att förändringen nu kommer att gå ännu fortare. Under våren har Lena följt medarbetarna på ett företag och intervjuat allt ifrån VD till ekonomiassistent hur de upplevt det är att jobba hemma. Baserat på arbetslivsteorier och sina egna intervjuer menar Lena att det krävs ett nytt, mer resultatstyrt och tillitsfullt ledarskap. Hon menar också att hemmaarbetet har utmanat de strategier vi människor skapat för att skilja privat- från arbetsliv, och pratar om betydelsen av att styra tid och plats för arbetet, och att lära känna sig själv och sina gränsdragningsstrategier. Kanske är du en totalintegrerare som jobbar var som helst, när som helst? Eller är du en totalseparerare som bara vill jobba under kontorstid vid en specifik plats? Det viktiga är att vi får flexibilitet utan att hamna i gränslöshet.

Lena berättar att det inte bara är fördelar att arbeta på distans inte minst utifrån ett hälsoperspektiv med psykisk och fysisk hälsa. Företagen behöver ha en strategi för detta och en tydlig strategi för att införa rätt individanpassad utrustning och stöd.

Lena tycker att det behövs en opartisk plattform i arbetet mot framtidens arbetsplats. Hon menar att marknaden har saknat detta. När vi pratade med Lena så var vi rörande överens om att det krävs mer tvärfunktionella kompetensöverföringar och samarbeten inom området samt att Sverige behöver kunskapshöjda beställare av arbetsplatsförändringar.

Välkomna att läsa mer på arbetsplatsenifokus.se efter release den 1/10.