Spectrum Arkitekter referensprojekt - Tikkurila

Spectrum Arkitekter - Ny leverantör inom inredning och arkitektur på arbetsplatsenifokus.se

Spectrum Arkitekter är ett av arkitektkontoren som kommer att bidra med sin kunskap och sina tjänster på arbetsplatsenifokus.se.

Vi vet att framtiden är en cocktail av människor, möten och impulser varav det är viktigt att vara med och bidra med kunskap på arbetsplatsenifokus.se ”, säger Anna Öberg Wallerstedt, Arkitekt SIR och vVD på Spectrum Arkitekter.

Spectrum Arkitekter startades 2013 av inredningsarkitekterna Wivian Eidsaunet och Anna Wallerstedt Öberg. Företagets affärsidé beskriver de som lika enkel som den är komplex: att utforma miljöer som är anpassade till och skapade för människorna som ska vistas där. De säger att oavsett om det är ett hotell, en restaurang, en arbetsplats eller ett hem så ska det vara en plats som uppmuntrar till nya tankar och idéer; är inspirerande men också funktionell, som både är härlig att titta på och trivsam att vara i.

Spectrum Arkitekters viktigaste ingångar är att byta perspektiv; de lyssnar och ställer frågor istället för att anta, berättar Anna.

Hon berättar att det krävs mycket av den som lyssnar; det innebär att man måste ha en förmåga och vilja att förändra sin egen process, se saker ur nya synvinklar, att anpassa sig efter det nya och inte förvänta sig att något som fungerade perfekt i ett projekt automatiskt är ultimat för alla. Inget projekt är det andra likt.

Hon berättar att för att kunna utforma platser helt efter människans behov gör Spectrum noggranna och djupgående undersökningar i varje projekt. Med hjälp av bland annat enkäter, workshops, studiebesök, digitala och manuella mätningar samt intervjuer skapar de en bild av kundens vision, behov och mål. I vissa fall har de till och med praoat hos kunden, för att verkligen se verksamheten inifrån, uppleva dagarna ur medarbetarnas perspektiv och umgås med dem. Oavsett vilka metoder som används så kan de helt och hållet anpassas efter varje enskilt projekt, och skräddarsys alltid, berättar Anna.

Även om de fysiska mötena kanske är att föredra, så har vi även digitaliserat hela vår process som vi kan använda vid behov. Vi har utformat en hel verktygslåda att plocka ur. Vi ser också över den efter varje avslutat uppdrag. Vad kan bli ännu bättre, hur kan vi göra ännu mer”? säger Wivian, Arkitekt SIR och VD på Spectrum Arkitekter.

Wivian säger att själva företaget kan också ses som en verktygslåda i sig. Med inredningsarkitekter, arkitekter, byggnadsingenjörer, kommunikatörer och formgivare är Spectrum just ett spektrum av kompetenser. Dessa kompetenser delar alla med sig av sin kunskap samt tar även till sig av andras kunskap och erfarenheter, berättar hon.

Anna tillägger att kunskap och erfarenheter finns det gott om när personer med lång tid bakom sig i yrket blandas upp med nya förmågor i en arbetsmiljö där alla får höras, synas och vara med och utveckla företaget. Hon berättar att de arbetar hela tiden aktivt för att leva som de lär och behandlar sitt eget kontor som de behandlar sina kunders – att skapa en anpassad plats med hjärta, omtanke, fakta och utvärderingar.

Vi kan sitta här och beskriva oss som företag, men det mest intressanta är ju de vi får möjlighet att jobba med. Vilka är de egentligen? Det är det viktiga. Vi vill inte jobba för egen sak, vi vill jobba för andra – eller rättare sagt med andra. Allt vi gör, gör vi tillsammans med andra. Då kan vi med gemensam kompetens hela tiden toppa teamet, säger Anna”

Hon berättar att Spectrums intresse ligger inte bara i att rita, inreda, formge och förädla. De vill ge människor en möjlighet att njuta av nuet, och samtidigt skapa utrymme att utvecklas över tid. Människors behov, olika synsätt och unika personligheter är prio nummer ett.

Wivian berättar att det aldrig är Spectrum som har utfört ett projekt, det är alltid kunden och Spectrum. Hon menar att varför skulle det gå till på ett annat sätt eller varför skulle de välja att jobba med människors vardag om de inte brydde oss om den?

Wivian och Anna avslutar med att de vet att framtiden är en cocktail av människor, möten och impulser varav det är viktigt att vara med och bidra med kunskap på arbetsplatsenifokus.se.

Spectrum Arkitekter referensprojekt - HållSverigeRent, Collectum, Tikkurila, Zurich, SnowSoftware, PEAB, Netigate, Mimer, Bayer, IVL, NVOA m.fl.