​Vi vill varmt välkomna Maral Babapour Chafi, spännande forskare som kommer att bidra med sin kunskap och sin forskning.

Vi vill varmt välkomna Maral Babapour Chafi, Forskare på Institutet för stressmedicin på Region Västra Götaland och på avdelningen för Design & Human Factors på Chalmers.

Maral forskar om samspelet mellan människor och produkter, tjänster och arbetsplatser med fokus på användarcentrerad design och hållbar utveckling.

Maral Babapour Chafi är projektledare i forskningsprojektet - Aktivitetsbaserat arbetssätt i nya Regionens hus. Maral forskar kring adoption av innovationer i kontorsmiljöer och hur det påverkar individernas aktiviteter och välmående.

Hon studerar möjligheter som implementering av ABW medför för hållbar konsumtion och effektiv resursanvändning, då ABW möjliggör en cirkulär användning och delning av möbler, ytor och IT-utrustning. Vidare utforskar hon effekterna av delningstjänster som ABW har på medarbetares upplevd hälsa och prestation samt kraven som delningstjänster ställer på kontorsprodukter, drift, underhåll och arbetsmiljöarbetet.

Resultatet påvisar framgångsfaktorer och brister kopplat till design och drift av arbetsplatser d.v.s. vad som stödjer och hindrar arbetet, samt nyckelfaktorer för en framgångsrik design och implementeringsprocessen. Hon har dessutom närstuderat arbetsmiljökonsekvenser av implementering av aktivitetsbaserade kontor över tid och konsekvenser för arbetsmiljöarbete i ABW.

Maral Babapour har genom ett tiotal fallstudier undersökt hur anställda och organisationer anpassar sig, sina processer och miljön för att kunna trivas och arbeta effektivt i aktivitetsbaserade kontor över tid. Hon poängterar behovet av ett kontinuerligt samarbete mellan fastighetsutveckling, företagshälsovård och linjechefer för att säkerställa en god arbetsmiljö i ABW.

Det tydligaste i jämförelsen mellan de olika fallen är att det är avgörande med en god implementering av det aktivitetsbaserade kontoret, d.v.s. en gedigen medarbetarinvolvering för att uppnå användar- och aktivitetsanpassning. Då skapas en känsla av ägandeskap över och tillhörighet till arbetsplatsen. Det är också nödvändigt att arbeta systematiskt och kontinuerligt med feedback från medarbetare för att kunna åtgärda eventuella brister”, säger Maral Babapour Chafi.

När det gäller projektet Regionens Hus i Västra Götalandsregionen startade hennes uppdrag upp som en följeforskning av pågående förändringsprocess för de medarbetare som hade flyttat till Nya Regionens hus med ett aktivitetsbaserat arbetssätt.  Hon har utvärderat effekterna på arbetsmiljön, självskattningen av produktiviteten och den upplevda hälsan samt arbetstillfredsställelse av en övergång till aktivitetsbaserat arbetssätt. Hennes arbete fortgår och hon finns där för att stötta processen övertid.

Något Maral vill poängtera är att det är oerhört viktigt att framtidens arbetsplatser är hållbara och användaranpassade.

Vi är mycket glada över att Maral Babapour Chafi tycker att det är viktig med arbetsplatsenifokus.se för att den samlar kunskap, kompetens, erfarenheter och forskning på en och samma plats. Att forskare och leverantörer samt experter finns där tillsammans.