Kunskapsbanken -  arbetsplatsenifokus.se
Kunskapsbanken - arbetsplatsenifokus.se

​Vecka 11 - Veckans profiler

Vecka 11 - Veckans profiler på www.arbetsplatsenifokus.se. Sveriges första och största opartiska kunskapsbank i arbetet mot framtidens arbetsplats.

LÄS SPÄNNANDE KUNSKAPSINLÄGG UNDER VARJE PROFIL

Veckans profiler är:

Imanagement grundades för nio år sedan av Jerker Davidsson och Magnus Bornäs.

iManagement vill bidrar till hållbara effektiva organisationer och medarbetare genom att utveckla effektiva arbetssätt baserat på självledarskap.

De  ser att det är viktigt för dagens och morgondagens arbetsliv att alla medarbetare behärskar rätt metodik och kan använda rätt verktyg på rätt sätt.

Imanagement grundades för nio år sedan av Jerker Davidsson och Magnus Bornäs. Idag är man sju konsulter, som stöttar, utbildar och coachar företag och enskilda personer för att hjälpa dem skapa ett arbetsklimat som är både effektivt och hållbart.

Kärnan i iManagements erbjudande är att självledarskapet utgör grunden för ett hållbart effektivt arbetssätt. Dagens komplexa arbetsliv kräver att organisationer och team kan arbeta flexibelt och effektivt över tid. För att detta ska ske behövs ofta en rejäl förflyttning i kompetens och smartare nyttjande av nya digitala verktyg. Det är även viktigt att utmana det mindset kring vad som traditionellt har setts som effektivt när det kommer till kommunikation och tankearbete med hjärnan som utgångspunkt. Att arbeta med dessa det där är deras kärnverksamhet.

Läs Imanagement kunskapsinlägg: Här är förutsättningarna som krävs för effektiv digitalisering: 7 tips

Profil: iManagement

Resultat har sedan 2004 varit projektledare i förändringsprojekt för lokalhyresgäster.

Resultat har en lång och namnkunnig referens lista med kunder som valt att anlita Resultat som leverantör av tjänster inom lokalsökning, behovsanalyser, hyresförhandling, projektledning och, sedan sju år tillbaka, förändringsledning.

I Resultats egenutvecklade projektmetodik så får såväl hårda som mjuka värden plats. En förändring, oavsett vilken typ, skapar oro och förväntningar.

Resultat har utvecklat en dialogmetod, NXTSTP Workshops®, som är ett stöd i processen till ett utvecklat arbetssätt. Ledningen får ett tydligt budskap att kommunicera kring Varför? och ambitionen med projektet. Kravspecifikationen arbetas fram på ett effektivt sätt och medarbetarna involveras. De anser att om medarbetarna involveras kommer det utvecklade arbetssättet att förankras långt in i organisationen.

Deras projektledare genomför projekt varje dag. Det finns en stor mängd saker att tänka på i samband med en flytt eller en förändring av befintliga lokaler.

Läs Resultat kunskapsinlägg: Kan pandemin befria kontorsslavarna?

Profil: Resultat Projektledning Sverige AB

nFocus vill skapa bättre förutsättningar för produktiva arbetsplatser som skall öka människors livskvalitet och hållbarhet.

nFocus grundades av Thorunn Widö. Hon har tillsammans med Mia Skoog, som har 12 års erfarenhet av strategiskt hälsoarbete på arbetsplatser utvecklat en produkt för visuell brusreducering. Idén kom när Thorunn var på väg tillbaka från sin utmattning där hon insåg att hon blivit intryckskänslig.

Ett återkommande tema hos arbetsplatser är behovet av avskärmning och utrymme för att kunna arbeta ostört i öppna kontorsmiljöer. Detta har lett nFocus vidare till deras innovation för visuell brusreducering - ett effektivt biohack som avlastar hjärnan i intrycksintensiva miljöer.

De har många års erfarenhet av förebyggande hälsoinsatser på arbetsplatser, både fysiskt och mentalt och erbjuder konkreta verktyg som hjälper både på kort och lång sikt. Hos dem får man hjälp med kurser och föreläsningar inom mindfulness och stresshantering samt strategisk rådgivning om hur man bygger upp och lyckas med ett förebyggande hälsoarbete.

Läs kunskapsinlägg: Vad är flow? Är det alltid bra att ha flow?

Profil: nFocus AB

Nordic Green Design vill skapa förbättrade miljöer för företag och offentliga miljöer.

Medarbetare i Nordic Green Design har samtliga individuellt över 10 års lång erfarenhet inom branschen i olika ledande befattningar, säljande, tekniska och administrativa roller. Genom dessa år har ett kontaktnät etablerats för både kunder och nyckelleverantörer.

De har idag samarbete med Europas ledande leverantör av växter och krukor där de erbjuder det senaste inom växtinredning. De i har ett fördjupat samarbete med en fabrik exklusivt för Nordic Green Design för framtagning och tillverkning av egna krukor och växtmöbler. Genom en samarbetspartner, ett ledande företag inom utvecklingen av växtmöbler och industridesigners har de egen produktutveckling med produkter och lösningar exklusiva för Nordic Green Design.

De fokuserar på att deras tjänster skall levereras med hjärta och passion. Att motivera och inspirera varandra till nytänkande för att överträffar deras kunders förväntningar och resultat berättar dem att de ständigt har i fokus.

Att följa företagets grundvärderingsprinciper är viktigt för dem. Nyskapande, Omtanke och Kompetens.

Läs kunskapsinlägg: Århundrades viktigaste designhänsyn

Profil: Nordic Green Design