Kunskapsbanken -  arbetsplatsenifokus.se
Kunskapsbanken - arbetsplatsenifokus.se

​Vecka 9 - 10 Veckans profiler

Vecka 9-10 Veckans profiler på www.arbetsplatsenifokus.se. Sveriges första och största opartiska kunskapsbank i arbetet mot framtidens arbetsplats.

LÄS SPÄNNANDE KUNSKAPSINLÄGG UNDER VARJE PROFIL

Veckans profiler är:

Kaka Arkitekter hjälper verksamheter att utforma helt nya arbetsplatser och/eller förbättra de befintliga.

Kaka Arkitekter startades av Karin Skoglund och Annika Hedeblom år 2014, med viljan att skapa miljöer där människor mår bra. Idag består de av 14 st engagerade, kreativa och lyhörda inredningsarkitekter och arkitekter.
De vill med lekfullhet och glädje utmana det konventionella. De trivs som bäst när de får lära känna verksamheter och hitta kreativa lösningar på deras utmaningar. På Kaka kallar de sig för "kontorsnördar".

Kaka Arkitekter hjälper verksamheter att utforma helt nya arbetsplatser och/eller förbättra de befintliga. Kaka är gärna med från ett tidigt skede och analyserar såväl praktiska behov som drömmar och visioner. Genom skisser och illustrationer utvecklar de sedan ett koncept för en arbetsplats som är anpassad efter verksamhetens särskilda önskemål. Med kunskap inom bygg- och inredningsprojektering säkerställer de alltid att den färdiga arbetsmiljön får en hög nivå på både funktion och gestaltning.

Läs kunskapsinlägg: Kan inredning påverka hjärnan?
Profil: Kaka Arkitekter

Megaron arkitekter fokuserar sin verksamhet till ombyggnad/nybyggnad och inredning inom kontor, bostäder och hotell.

Megaron Arkitekter är ett arkitektkontor som sedan 1978 fokuserat på ombyggnad/nybyggnad och inredning. Deras mål är genomtänkta lösningar för funktion, rumsliga flöden och identitetsskapande miljöer. Hållbarhet, kvalitet och långsiktiga lösningar är viktiga för Megaron. Deras utgångspunkt är att nå en helhetsbild och lyssna av de visioner som finns.

De vill formge hållbara kundanpassade miljöer som stödjer och utvecklar kontoret till en funktionell och estetiskt tilltalande arbetsplats.

Därför utförs alltid ett analysarbete som är deras utgångspunkt genom hela projektet. I deras roll som arkitekter/inredningsarkitekter tycker de att det är viktigt att se, förstå och kunna översätta företagens profilering och skapa en arbetsplats som attraherar anställda, kunder och ny arbetskraft. Att  profileringen blir till ett koncept som blir tydlig i lokalen och som bärs upp av företagskulturen.

De arbetar med hållbara planlösningar, rumslig flexibilitet, hållbara samt miljömedvetna materialval.

Läs kunskapsinlägg: Vikten av tid vid arbetsplatsförändring
Profil: Megaron Arkitekter

Alfa Inredningar verkar inom tre affärsområden som är fastighetsrådgivning, flyttprojektledning och inredning.

Alfa hjälper kunden med allt som har med lokalen att göra och att identifiera kundens lokalbehov, hitta lokal utifrån dessa behov samt hjälper vid en eventuell förhandling om kundens nuvarande ytor. Alfa projekterar både interna som externa flyttar.Deras fokus är att de företag de hjälper ska kunna fokusera på sin dagliga verksamhet så mycket som möjligt. De olika affärsområdenas ben har möjlighet att stötta upp processen så att detta blir möjligt. Därför arbetar de med ett brett sortiment av produkter och tjänster för att kunna tillgodose de behov som finns.

De fokuserar på  ett personligt engagemang inom organisationen.  De tycker det är viktigt att ha en snygg och trivsam miljö men har fokus också på funktionalitet och att miljön ska vara bra utifrån ett hälsoperspektiv. Dessutom är det deras roll att se till att det blir en kostnadseffektiv process.

De hjälper kunden med avtalstexter och bilagorna för att säkerställa rätt avtalsinnehåll i ett nytt eller befintligt avtal utifrån kundens behov och intressen.  Alfa kan agera hyresgästombud och representerar kunden som hyresgäst med odelat fokus.

De kan hjälpa sina kunder att hitta en lokal utifrån deras behov och önskemål, men även i en eventuell förhandling om deras nuvarande ytor. De projekterar inredningar, externa såsom interna flyttar, vilket i vissa fall leder till deras första pelare, inredningen.

Läs kunskapsinlägg: Vikten av fastighetsrådgivning
Profil: Alfa Inredningar

Workplace Development bedriver konsultverksamhet inom arbetssättsutveckling, arbetsplatsutveckling, förändringsledning och projektledning.

Workplace Development som drivs av Jenny Lidén, vill skapa miljöer som inspirerar, utvecklar och framförallt främjar välbefinnande. De tycker att de bästa arbetsplatserna är de arbetsplatser där välmående står i fokus, där arbetsplatsen är dynamiskt utformad och följer arbetssättets ständiga utveckling.

De tycker att lokaldimensionering, inredningskoncept och gestaltning bygger förutsättningar för en välmående och framåtlutad organisation. Att arbetsplatser förädlas till ett verktyg som gynnar affären, skapar förutsättningar för välbefinnande och som utvecklar arbetssättet. Genom att de arbetar tätt ihop med kunden för att förstå verksamheten, kulturen och arbetssätten kan de formulera en strategi för hur framtidens arbetsliv utformas för den specifika kunden.

De arbetar med en genomförd behovsanalys som lägger grunden för rätt val och avvägningar genom hela processen med att utveckla en arbetsplats. Strategin formuleras utifrån utmaningen att hantera risker och tillvarata möjligheter som en behovsanalys medför. De anser att gällande en arbetsplatsutformning finns ingen färdig mall att utgå ifrån, utan varje organisation måste förstås var för sig.

Läs kunskapsinlägg: Arbetsplatsutveckling – Arbetsplatsplanering
Profil: Workplace Development