Ljusrådgivare Kjell Wallin

Veckans kunskapsprofil på arbetsplatsenifokus.se är ljusrådgivare Kjell Wallin

Veckans kunskapsprofil på arbetsplatsenifokus.se är Kjell Wallin på Fagerhult som delar med sig av sin kunskap kring ljus, belysning och ljusdesign.

Kjell besitter särskild expertis om ljuset på arbetsplatsen och arbetar med belysning för arbetsplatser i många skiftande miljöer. Detta har blivit hans expertområde. Han är idag Fagerhults representant i SUST och bidrar till hållbar omställning genom samverkan med andra företag i syfte att få fram nya hållbara innovationer som också kan bli en Svensk exportvara. Med ett cirkulärt tänk vill Kjell bidra till att återanvända och återvinna resurser på ett mer hållbart och långsiktigt sätt. Han är högst involverad i spännande stora som små återbruks projekt.

Med 30 år i belysningsbranschen i bagaget lär han ut sina erfarenheter om ljus genom bland annat att föreläsa i olika sammanhang som exempelvis på Tekniska Högskolan i Jönköping (JTH), Metodicum och om framtidens ljus hos olika EL-Installationsföretag eller fastighetsbolag.

Exempel på Kjell Wallins kunskapsinlägg:

💡Framtidssäkrat och återbrukat ljus
💡Det naturliga ljuset – Vår norm
💡Lysrör försvinner- hur framtidsäkrar du ditt ljus?
💡Skolans lysande utmaningar

💡Kan belysning förbättra arbetsmiljön på fängelser?
💡Minskat Co2-avtryck med hållbart ljus

Här hittar du fler kunskapsinlägg skrivna av Kjell Wallin i hans profil på arbetsplatsenifokus.se

Han utvärderar också ljus, genom att göra mätningar samt okulärt utvärdera olika installationer för att bekräfta eller vidimera att kunden faktiskt fått det man har beställt.

”Det är en fullständig revolution just nu inom belysningsområdet och belysningsarmaturen går samma utveckling till mötes som telefonen gjorde för 30 år sedan”, säger Kjell

Han menar på att digitaliseringen och den nya tekniken ihop med kunskaper om hur ljuset påverkar människan kommer vara allas framtid. Vi behöver mer kunskap om ljus rent allmänt och det vore bra om ämnet fick belysas redan i grundskolan, då skulle våra beslut om vår miljö inomhus se annorlunda ut.

Hälsar arbetsplatsenifokus.se