Foto: Årets Kock

De leder publiken genom Årets Kock-finalen 2023

Den 19 oktober går finalen av Årets Kock 2023 av stapeln. Åtta kockar tävlar om titeln ­och i juryn sitter några av de mest namnkunniga matprofilerna i Sverige. Med för att guida publiken på plats och i tv-sofforna finns programledarduon Tareq Taylor och Jessie Sommarström – som själv vann tävlingen i fjol.

Tävlingen Årets Kock firar 40-årsjubileum i år och finalen som går av stapeln 19 oktober kommer att vara mer storslagen än någonsin. Programmet sänds på TV4 Play och Sjuan och programleds av Tareq Taylor och förra årets vinnare Jessie Sommarström, som gör sin programledardebut.

– Det känns fantastiskt roligt att få göra det här tillsammans med Jessie. Hon har ju själv varit på andra sidan och vet precis vad kockarna går igenom under tävlingen. Hon bidrar med ett unikt perspektiv, säger Tareq Taylor.

Jessie Sommarström vann Årets Kock 2022 och har varit ständigt aktuell sedan dess. Men att ta sig an rollen som programledare för tävlingen var inte självklart.

– Min rätta plats är ju egentligen att stå i köket och tävla med de andra, men det känns skönt att slippa den pressen. Nu blir det en annan typ av nervositet men det ska bli jättekul. Det känns tryggt att ha Tareq vid min sida och jag ser verkligen fram emot finalen, säger hon.

Under finalen kommer de åtta finalisterna att tillaga rätter på varm och kall hummer samt rensadel. Ytterligare en utmaning kommer att presenteras för kockarna dagen innan finalen. Totalt blir det fyra tävlingsuppgifter och en bedömning av metod och handlag som avgör vem som vinner Årets Kock 2023.