Ur museichefens fotoalbum, visste du att?

Ur museichefens fotoalbum, visste du att?

Visste du att... Garageporten som är monterad som en del i museet i scenen bakom Strv m/37 är original. När regementet i Strängnäs hade lagts ner och området höll på att öppnas upp för andra verksamheter hade museet sitt kontor i den byggnad som en gång i tiden var Pansarbataljonens första kontorsbyggnad precis i anslutning till garagen som hade byggts i slutet av 1930-talet. De breda portarna som öppnades uppåt byttes av någon anledning ut efter ett antal år och ersattes av dörrar och en bred port blev i stället två smala. Längst ut på den ena garagelängan gjorde man en kontorsdel och istället för att byta ut porten satte man helt enkelt igen den och spikade panel på utsida och insida. Inne i väggen satt porten bortglömd under kanske 50 år, tills en dag i januari 2008 när arbetet med att bygga om de gamla garagen pågick som bäst. Porten upptäcktes av en slump och vi frågade fastighetsägaren om vi kunde få ta hand om porten vilket de sa ja till. Vi fick hjälp med att lyfta bort den och lägga den på en lastbil, därefter förvarades porten inomhus fram till våren 2011 då den monterades in i kulissen i museet där den sitter idag. Porten och kulissen med kontorsbyggnaden är en symbol för de båda platserna I 9 i Skövde och I 10 i Strängnäs som bildade de två första pansarregementena.