Fotograf Stefan Karlsson. Strv m/21-29.

Ur museichefens fotoalbum

Några bilder från våren 2018 då renoveringen av Strv m/21-29 (Sveriges äldsta stridsvagn) var inne i slutfasen efter 5 års renovering. På bilden snett uppifrån ser man kylaren längst bort, motorn en Scania-Vabis 1544 till vänster och Scania-Vabis växellåda bakom den.

Tillhöger om motorn sitter bensintanken i koppar och bakom den ser man förarens pedaler och spakställ. Från motorn går kardanaxeln bak till styrväxeln där höger styrbroms sitter längst fram och vänster styrbroms sitter längst bak.

På bilden sitter motor, kylare, växellåda, tank, spakställ och styrväxel monterade med hjälp av tillfälliga sidoplåtar, detta för att vagnen skulle kunna provköras utan att karossen satt i vägen. Motor, växellåda och styrväxel sitter nämligen monterade karossen och inte i chassit, en mycket udda konstruktion när man tittar tillbaka och jämför hur andra, lite modernare vagnar är hopsatta.

Vagnen som kom till Sverige från Tyskland under hösten 1921 hade tillverkats redan 1918, men kom aldrig till fronten innan första världskriget tog slut.

När vagnen kom till Sverige hade den en Benz bensinmotor, men 5 av de 10 vagnarna byggdes om 1929-31 och fick då en lite starkare Scania-Vabis motor.

Den här vagnen är den äldsta tysktillverkade körbara stridsvagnen i världen och den visades upp första gången efter renoveringen i juni 2018.