Avskogningen en vägande orsak till växthusgasutsläppen

Avskogningen en vägande orsak till växthusgasutsläppen

Nu är våra kunder i San Juan de Limay. Bilresan var katastrof. Men det visste jag redan. Våra kunder har lyssnat till Kahlil, Jean-Simon och David från Taking Root som har berättat om trädprojektet och vad de gör för att hålla koll på planteringen. ”Problematiken, berättar Kahlil Baker för besökarna, är att 17 % av de globala växthusgasutsläppen kommer från avskogning, alltså mer än de globala transporterna tillsammans.”

Avskogningen syns tydligt runt om i Limay. Marken är torr och floderna flyttas vid varje orkan på grund av översvämningarna. Kahlil berättar vidare att i Nicaragua fanns förr mycket bomullsodlingar. Man ville att Nicaragua skulle bli en storexportör av bomull. I dag finns inget kvar och satsningen har lämnat efter sig stora avskogade områden. I dag beror den fortsatta avskogningen främst på att man vill använda marken till bete och djurhållning samt behovet av ved. Bönderna har inte verktyg och maskiner för att bruka sin jord, istället planterar man någon hektar med grödor och låter djuren beta på övrig mark. Det sätter ett ständigt tryck på marken och låter inga träd växa upp på nytt.

Taking Root berättar även för våra kunder att de ofta får frågan ”Vad kostar det att plantera ett träd” (nyligen bland annat av mig…) Det kostar nästan ingenting, ca  50 öre. Men om trädet ska få stå kvar så måste det inhägnas, det måste vara rätt sorts träd för regionen, träden får inte planteras för tätt. Sedan måste det kontrolleras att trädet står nästa år och att det växer, man måste sköta om marken runt omkring. Om den har förstörts så måste det ersättas. Det är allt arbete runt omkring som kostar pengar. En av våra kunder kommenterar efter genomgången ”Det är inte precis att bara gå ut och plantera ett träd”.

Våra kunder är trötta och svettiga men efter lite mat serverad av Nestor i den lokala restaurangen så är humöret på topp igen. Nestor är chockad över invaderingen av ”gringos” (vad alla vita obekanta kallas i Centralamerika) men samtidigt glad att göra lite affärer. Nestor är en allvarlig man. Han var Borgmästare i Limay innan revolutionen. En högerman och satt därför i fängelse under många år när Sandinisterna tog makten. Kanske inte konstigt att han är allvarlig. Nu ger vi oss iväg, hela stora gänget, upp till trädplanteringen.