Sebaco Dry Mill

Sebaco Dry Mill

När kaffet torkat utomhus samlas det ihop och går igenom ytterligare en torkningsprocess, men inne i själva Millen. Här sköter främst maskiner större delen av jobbet och skalar av pergamino (hinna runt kaffebönorna) och defekta kaffebönor och skräp sorteras bort.

Trots att Sebaco Dry Mill ligger i framkant vad gäller säkerhet och renlighet är miljön ändå väldigt bullrig och relativt dammig. Dags att trycka in öronpropparna, och hålla koll på var man går och står så vi inte hindrar det pågående manuella arbetet. När kaffet gått igenom alla sorteringsprocesser packas det i plastsäckar och läggs i lagerutrymmen. Här har man av kvalitetsskäl gått ifrån att packa i säckar av juteväv, som både binder fukt och kan fälla/släppa igenom partiklar som då mixas med det färdiga råkaffet.  Nu är kaffet redo att skeppas med containerfartyg till oss i Sverige. Efter att ha sett hela början på kedjan och hur många som är inblandade i kaffehantering i ursprungsländerna är det förvånande att kaffe inte kostar ännu mer ute i handeln. För när väl råkaffet kommit till oss som kafferosteri skall det åter kvalitetstestas, rostas, malas, paketeras, distribueras och slutligen köpas av en privatperson eller återförsäljare. Det kallar jag handpåläggning.