Skolan på La Cumplida

Skolan på La Cumplida

Vårt första stopp blir dock ett obligatoriskt besök på skolan där barnen till alla de mer än 600 personerna som arbetar på farmen går. Nu i februari har barnen sommarlov men stiftelsen Nicafrance Matagalpa, som drivs av bland annat Christina, har anordnat ett Summer camp där man lär ut mer traditionella nicaraguanska mjuka värden som historia, sånger, danser samt möjlighet till sport m.m - alltså lite andra ämnen än vad de läser under ordinarie terminer. Även här möts vi av värme, kryddad med en rejäl portion nyfikenhet. De större barnen har övat och repeterat länge innan vårt besök och är minst lika nervösa som vi. De mindre barnen stirrar storögt på oss och vågar till en början inte komma fram. Men strax kommer det en liten klunga som nyfiket nyper i kläderna, tittar på våra kameror och känner på vår bleka hud och ljusa hår.