AMIGAS - kaffet som stöttar kvinnliga kaffeodlare.

AMIGAS - Kaffet som stöttar kvinnliga kaffeodlare

Torsdag den 8:e mars är det internationella kvinnodagen. En dag som inträffar varje år i syfte att uppmärksamma kvinnors situation över hela världen. Varför inte inleda dagen med en kopp kaffe som stöttar kvinnliga kaffeodlare?

70 % av världens kaffe odlas på små familjejordbruk där kvinnor gör en stor del av arbetet. Dock sällan står de som ägare av farmen, vilket gör det svårt för kvinnorna att utveckla jordbruket och därmed kunna förbättra sina livsförhållanden.

Kaffe odlas ofta i fattiga länder, där många av länderna är påverkade av tidigare inbördeskrig. Kvinnorna blir ofta kvar på landsbygden antingen som änkor eller på grund av att männen söker arbete i städerna. Om inte kvinnorna står som ägare för sin jordlott, har de svårt att få tillgång till krediter för att kunna utveckla sitt jordbruk och därmed öka produktionen av kaffe.

Genom att gå samman i kooperativ och genom stöd från handelsorganisationer har kvinnors utbildats i hur man utvecklar sitt jordbruk och anpassar sig till klimatförändringarna och förbättrar miljön. Tillsammans arbetar de för att skapa synlighet av sin höga kvalitet och därmed kunna öka sin intjäning.

Arvid Nordquist stöttar dessa kvinnor genom ett långsiktigt köpåtagande och en dedikerad produkt. Kaffet i AMIGAS kommer från kooperativ som drivs av kvinnor. Genom att långsiktigt stötta dessa kvinnliga kaffeodlare bidrar det till bättre levnadsförhållanden. Helt enkelt ett kaffe med stor smak. Och ännu större eftersmak.