Börja den Internationella kvinnodagen med en kopp kaffe som är odlat på gårdar som drivs av Kvinnor

Den 8 mars är det Internationella kvinnodagen och nu föreslår Arvid Nordquist att du firar dagen med en kopp AMIGAS. Arvid Nordquist produkt AMIGAS består av kaffebönor från odlingar som drivs av kvinnor, genom att dricka AMIGAS hjälper du kvinnliga jordbrukare att utveckla sin verksamhet och därmed till bättre levnadsförhållanden.

På initiativ av FN började Internationella kvinnodagen firas officiellt 1977. Arbetet med att lyfta kvinnors rättigheter har fortsatt och när FN presenterade sina hållbarhetsmål för 2030 fick kvinnors förbättrade möjligheter stort utrymme.När kvinnor och flickor kan bidra på lika villkor som män och pojkar minskar fattigdomen och samhällets välstånd ökar, skriver FN i hållbarhetsmål No 5 som handlar om jämställdhet mellan könen. Tidigare i år lanserade Arvid Nordquist AMIGAS, ett kaffe där bönorna kommer från kaffeodlingar som drivs av kvinnor.

Kaffebönorna i AMIGAS kommer bland annat från det peruanska kooperativet Asocasel. Där, i ett bedårande vackert landskap mitt i den centrala peruanska djungeln, står kvinnorna som ägare för odlingarna. Ägandet ökar deras möjlighet att få lån och utveckla sin verksamhet, tex möjlighet att köpa gödsel. Det möjliggör också samarbete i kooperativ vilket innebär att fler kvinnor utbildas i odlingsmetoder och får tillgång till en internationell marknad för sitt kaffe. Utbildning och finansiella möjligheter är de viktigaste komponenterna för att kunna utveckla skörden både vad gäller volym och kvalitet och därmed förbättra inkomstmöjligheterna. Precis det som FN beskriver i sitt utvecklingsmål som handlar om att förbättra tillgång till utbildning, arbetsmarknad, resurser och tillträde till fungerande marknader för kvinnor.

- Asocasel är inte bara ett kvinnokooperativ, de producerar fantastiskt kaffe också. Jag uppmanar alla att dricka en kopp AMIGAS den 8 mars, både för att hylla kvinnorna och för den underbara smaken säger Erica Bertilsson, Marknadschef på Arvid Nordquist.

Fakta:

AMIGAS är ekologiskt odlat och Fairtrade-certifierat. Dessutom är AMIGAS, i likhet med Arvid Nordquists hela kaffesortiment, rostat helt fossilfritt, vilket man är ensamma om i Sverige. Precis som allt kaffe från Arvid Nordquist är AMIGAS 100 % klimatkompenserad genom trädplanteringsprojekt i avskogade områden i kaffeodlande länder. Trädplanteringsprojekten har positiv påverkan på klimatet och bekämpar fattigdom. AMIGAS kostar ca 55kr per förpackning för Hela bönor och 45kr för det malda.

För mer information, kontakta: Erica Bertilsson, Marknadschef Arvid Nordquist erica.bertilsson@arvidnordquist.se tel. +46 (0)8 799 18 80, +46(0)708 761 880.

Arvid Nordquist – Stor smak. Ännu större eftersmak

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till marknader i Norden, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad mat och dryck smakar helt enkelt bättre. Därför erbjuder Arvid Nordquist, som enda kafferosteri i Norden, uteslutande 100% hållbart certifierat kaffe, allt för bästa smakupplevelse. Arvid Nordquist har som målsättning att minska miljöpåverkan i hela värdekedjan, för den påverkan som trots allt återstår i kaffets kedja klimatkompenserar företaget till 100 % genom trädplantering i kaffeodlande länder.

Läs mer på www.arvidnordquist.se