Aktiv matlagning med Bollinger i fokus

Aktiv matlagning med Bollinger i fokus

Kocken Mattias Larsson har tillsammans med Bollinger Champagne utvecklat ett matkoncept speciellt framtaget för att möta Bollingers smakpalett. Eventet "Aktiv matlagning med Bollinger i fokus" gick av stapeln 4/3-14 där deltagarna fick laga en fyrarätters-middag tillsammans med Mattias som samtidigt delade med sig av sin filosofi och kunskap kring varför champagne har en given plats genom en måltid.

Mattias Larssons filosofi om champagne och mat

Varför champagne till mat?

Champagne är ett smakrikt, elegant och mångfacetterat vin med mycket struktur, vilket ger stora möjligheter att skapa smakrika rätter. Moussen tillför mycket då den fräschar upp munnen mellan tuggorna och gör den redo för nya smaker. Den framträdande syran är för mig den roligaste och viktigaste smaken att balansera mellan vinet och maten. Vårt svenska syrade kök gör champagne till en given måltidsdryck både till fest och till vardag.

Champagne har oanade användningsområden, så våga utmana och överraska. Till de rätter du serverar röd Bourgogne kan du vid de flesta tillfällen precis lika gärna servera en kraftfull champagne. Jag har serverat champagne till allt från rena friska smaker som vår svenska stolthet Kalixlöjrom, till smakrik vildsvinskorv med senap, äpple och svamp. Till den senare rätten serverades en ljuvlig Bollinger R.D. -88 på magnum. Ut i köket, lek och pröva du med!

Vinets ”smaker” och vad jag möter och balanserar dem med

Sött - möter jag med sötma i maten

Syra - möter jag med syra i maten

Beska - möter jag med krämiga konsistenser, fett, salt, syra och sötma

Strävhet - möter jag med fett och salt

Smakintensitet – möter jag med hög smakintensitet i maten

Alkohol - möter jag med fett, salt, syra och sötma

Arom – möter jag gärna med liknande aromer

Matens ”smaker” och vad jag möter och balanserar dem med

Sötma - möter jag med sötma

Syra – möter jag med syra

Beska – då undviker jag beska och hög alkohol

Sälta – möter jag med mer struktur

Umami – då är jag försiktig med beska och strävhet

Smakintensitet – möter jag med smakintensiva viner

Krämighet/fett - möter jag med mer struktur och gärna med bubblor

Chili-pepprighet – undviker beska, alkohol, strävhet och kolsyra och möter med sötma och syra

Arom – möter jag gärna med liknande aromer

Mattias Larsson är en välkänd matkreatör med såväl ett antal kokböcker som otaliga uppdrag för radio, TV, webbmagasin och mera traditionella sådana. Hans kokkonst präglas av stor respekt för råvaran och han har en fantastisk känsla för smaker och aromer. Vinintresset utvecklade han tillsammas med sin bror Andreas – världsmästare i sommelerie och en ständigt kringresande världsauktoritet i vin.