Old Winter Ale – inte bland årets ordinarie julöl

Nyhet   •   Nov 03, 2015 07:00 CET

På grund av ett misstag i registreringen till Systembolaget finns inte Fuller’s Old Winter Ale med när årets julöl lanseras i ordinarie sortiment. Istället finns ölet att beställa till valfri Systembolagsbutik, något som gör ölet enklare att få tag på då det inte riskerar att ta slut i enskild butik.

Fuller’s Old Winter Ale är en klassisk brittisk vintervärmare, vilket innebär det finns mer kryddighet och knäckighet i ölet. Smaken är rik på malt och har en balanserad sötma ihop med mörk choklad och nötter.

För att skapa denna fylliga och smakrika öl konditioneras ölet vid 10 grader i 10 dagar, detta ger ölet möjlighet att mogna och utvecklas. Därefter konditioneras det ytterligare två veckor vid en temperatur av minus 1,5 grader för att ölet ska stabiliseras och klarna. Eftersom man inte jäser ut ölet helt lämnas en viss sötma kvar som bidrar till den komplexa smaken.

Passar till smakrika kötträtter, gärna med söta eller fruktiga tillbehör och såklart till den kryddiga julmaten.

Producent: Fuller’s

Humle: Target, Challenger och Northdown

Land: England

Alkoholhalt: 5,3 %