Prisvinnande hantverksvin från sydafrikanska KWV lanseras på Systembolaget

Prisvinnande hantverksvin från sydafrikanska KWV lanseras på Systembolaget

KWVs småskaliga serie av hantverksviner genomgår noggrann selektering av vinmakare Izele van Blerk innan det lanseras på marknaden. Av 2018 års skörd passerade bland annat cabernet franc nålsögat i Mentorskällaren och nu lanseras vinet i Sverige vid Systembolagets tillfälliga släpp den 23 februari.

Vad tänker du på när du hör namnet KWV? Den sydafrikanska vinproducenten är i mångt och mycket känt för storsäljande viner som Roodeberg, KWV Chardonnay och KWV Cuvée Rosé på den svenska marknaden. Men bakom de storskaliga produktionerna finns ett litet vinmakarteam som bedriver en mer experimentell vinmakning.

Här testas nya tekniker och innovativ vinmakning. Arbetet började med traditionella sydafrikanska druvor men över tid har vinmakarteamet även börjat experimentera med andra druvor. Selektionen av druvor är hård och skörden måste hålla toppkvalitet. Nere i källaren fortsätter arbetet och den hårda selekteringen. Varje druva jäses på separata fat och Izele van Blerk provar samtliga fat i källaren innan hon väljer ut de fat och druvsorter som uppnått yttersta kvalitet och kan produceras under The Mentors flagg. Det är därför inte självklart att varje år blir ett Mentors-år och antalet viner i serier varierar därefter. Det hårda arbetet som Izele och teamet lagt ner har också lönat sig och i slutet av förra året blev The Mentors-serien den mest prisade på Veritas Awards.

I Sydafrika pågår skörden av 2021 för fullt men inför den kommande lanseringen av The Mentors Cabernet Franc i Systembolagets tillfälliga sortiment tog sig Izele ändå tid att svara på frågan vad som är det roligaste med att arbeta med serien.

Definitely the experimentation side of the cellar and obviously the amazing team, we are family… We have the same passion for wine and nature and we love the innovation side of life and pushing the boundaries… Expect the unexpected… Following the process from vineyards to bottle, being hands-on. Tasting the grapes and making calls on picking dates, receiving the grapes and the hand selection process in the cellar. Every single step of the process is a selection and the main focus is attention to detail, no recipes…. This is truly hand-crafted wines and you can taste the passion of the team in each wine.” berättar Izele van Blerk, vinmakare på KWV.

Den 23 februari lanseras 2 400 flaskor av The Mentors Cabernet Franc 2018 (169 kr, nr 93287), en 100 % cabernet franc från Stellenbosch. Vinet har en fruktig, nyanserad smak med fatkaraktär, inslag av svarta vinbär, skogshallon, rökig mineral, mörk choklad och plommon. Vinet är komplext med ett silkeslent avslut. De fruktiga dragen i detta vin bidrar till en fyllig karaktär och komplexitet. Serveras vid cirka 18°C som sällskapsdryck eller till grillade rätter av lamm- eller nötkött. Vinet går bra att dricka nu men kan också lagras i 5-8 år.

Just cabernet franc är också en av Izeles personliga favoriter om hon tvingas välja bland vinerna i serien.

You cannot choose between your children, but you my sometimes like one more than the other on a specific occasion… I really enjoy working with Niche varietals like Petit Verdot, Cabernet franc, Malbec, Petite Sirah and Caremenere. We still need to do a lot of research on these Niche varietals and I can make a difference in the wine industry by contributing to new research on the varietals. I also like the art of blending, understanding the different regions and varietals and what each component bring to the blend. In short…. Mentors Petit Verdot and Mentors Cabernet Franc…” fortsätter Izele innan det är dags att återgå till skörden.