Succévinet äntligen tillbaka på hyllorna med ny årgång - KWV Mentors Cabernet Franc 2021

För fjärde året i rad lanseras KWV Mentors Cabernet Franc i Systembolagets tillfälliga sortiment 9 februari. Serien består av småskaliga hantverksviner som genomgår noggrann selektering av vinmakare Izele van Blerk innan det lanseras på marknaden och bara det allra bästa passerar nålsögat. Årgång 2021 är komplext med koncentrerad frukt och fina tanniner, drick nu eller lagra i upp till 10 år.

KWV Mentors Cabernet Franc 2021 som är en 100 % cabernet franc från vingårdarna Helderberg och Simonsberg i Stellenbosch. Helderberg bidrar med frukt och koncentration medan Simonsberg bidrar med tanninstruktur och örtiga toner. Traditionellt sett används cabernet franc huvudsakligen i blends men druvan har visat en extraordinär nivå av komplexitet och sedan 2017 återlanserades cabernet franc som ett eget vin i Mentorsserien.

I Sydafrika pågår skörden för fullt men inför den kommande lanseringen av The Mentors Cabernet Franc i Systembolagets tillfälliga sortiment tog sig Izele van Blerk, vinmakare för Mentorsserien, ändå tid att svara på frågan om hennes tankar kring den nya årgången

“ Looking back at the stylistic evolution of the Mentors Cabernet franc, I’m very excited about the 2021 Cabernet franc. The wine shows aromas of red fruit, dark plums and traditional characteristics of a typical cabernet franc pencil shavings and dusty road. The complex layered palate delivers a silky soft finish with powdery tannins. The juicy characteristics of this extraordinary wine contribute to its bold structure and complexity.” This wine can be enjoyed now or you can keep it for 8 – 10 years. This is the first release of the 2021 vintage of Mentors wines.”

Innovativ vinmakning i KWV vinkällare

Mentorskällaren hos KWV grundades 2006 som en experimentell källare där vinmakarna gavs möjlighet att laborera med olika druvor, nya tekniker och innovativ vinmakning. Arbetet började med traditionella sydafrikanska druvor men över tid har vinmakarteamet även börjat experimentera med andra druvor. Selektionen av druvor är hård och skörden måste hålla toppkvalitet. Nere i källaren fortsätter arbetet och den hårda selekteringen. Varje druva jäses på separata fat och Izele van Blerk provar samtliga fat i källaren (blint!) innan hon väljer ut de fat och druvsorter som uppnått yttersta kvalitet och kan produceras under The Mentors flagg. Det är därför inte självklart att varje år blir ett Mentors-år och antalet viner i serier varierar därefter. Det hårda arbetet som Izele och teamet lagt ner har också lönat sig och är flerfaldigt prisade med utmärkelser från Veritas Awards, Platters etc.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 300 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se