Artipelags vinnande rätt med halstrad Wagyu med getost, melon och surströmmingsemulsion

Artipelag är bäst på att skapa en oväntad matkombination

För andra året i rad har Arvid Nordquist tillsammans med Champagne Bollinger anordnat tävlingen ”The unexpected combination”. Tävlingen går ut på att skapa en oväntad men perfekt maträtt till champagne. I årets tävling skulle maträtten paras med Bollinger R.D. 2004 som lanserades på den svenska marknaden under april.

Tidigare i år utlystes tävlingen ”The unexpectedcombination” och kunder till Arvid Nordquist och Champagne Bollinger fick möjligheten att skapa en oväntad och perfekt maträtt till Bollinger R.D. 2004. De tre mest oväntade kombinationerna gick vidare till final som hölls på Martin & Serveras huvudkontor den 30 maj.

Årets tre finalister var:

- Villa Mälargården med avokado- och kokosglass med med yuzu och papaya

- Let me Be Frank med friterade kroketter av grishuvud smaksatt med lagerblad, stjärnanis och timjan

- Artipelag med halstrad Wagyu med getost, melon och surströmmingsemulsion

Årets jury bestod av Karl-Frédéric Reuter från Champagne Bollinger, Wilhelm Nordquist från Arvid Nordquist och Erik Sparrdal från Martin & Servera. Bedömningen gjordes utifrån kriterierna smak, kreativitet, presentation och upplägg, matchning mellan mat och champagne samt helhetsintryck.

Juryns motivering

When Elisabeth Bollinger launched Bollinger R.D. 1952 in 1967, she created the first prestige champagne in extra-brut category. This unexpected champagne needs unexpected dish. Bollinger R.D. 2004 is the 25th vintage produced and Elias, Artipelag's talented chef found the best match with a fantastic designed dish based on Wagyu beef, tuna tartar, beluga caviar, and watermelon.

Not only the presentation and the taste were a pleasant experience, but also the various textures thanks to a crispy brioche and a creamy goat cheese, matching nicely with the creaminess of the 12 year bottle-aged champagne. The keyword for 2004 Bollinger R.D. is "generosity". And actually, this dish is generous enough to have it alone as lunch or dinner!

Den vinnande rätten bestod av halstrade kuber av Wagyu och en tartar av Toro (tonfisk). Emulsion på ostron och surströmming och olja smaksatt med sparris, lök och parmesan. Rätten toppas med belugakaviar, smulad getost, friterade briochekulor, gelé gjord på citrus, koriander, persilja och basilika. Ett krisp på mjöl, olja, vatten bildar ett lock över rätten.

Vinnaren från Artipelag får åka på en utbildningsresa till Champagne Bollinger i början av juni. På andra plats kom Let me be Frank och på tredje plats kom Hotel Mälargården.

Bollinger, grundat 1829, är ett legendariskt och anrikt champagnehus i elitklass. En egen magnifik stil med stor andel pinot noir, första jäsningen på gamla ekfat och ovanligt lång flasklagring – detta ger den klassiska bollingerkaraktären. Bollingers världsberömmelse beror mycket på Madame Lily Bollinger. Vid 42 års ålder ärvde hon ett av distriktets förnämsta champagnehus av sin make. Lily lade ner hela sitt hjärta på att förvalta makens arv och när hon lämnade över styret 1971 var Bollinger ett blomstrande företag. Tack vare hennes järnvilja och professionalism har företaget både utökat sin areal och sina marknadsandelar.