Arvid Nordquist tar över som ny importör för prisbelönta Collemassari Wine Estates

Internationellt hyllade Collemassari Wine Estates har valt Arvid Nordquist som ny importör på den svenska marknaden för vinerna från husets vingårdar: Castello ColleMassari, Grattamacco, San Giorgio samt Poggio di Sotto. Samarbetet innebär att Arvid Nordquist tar över försäljningen mot både restaurang och Systembolaget.

Collemassari Wine Estates, som är baserat i den natursköna regionen Toscana, är känd för sina högkvalitativa viner som speglar regionens rika terroir och traditionella hantverk. Vinhusen är engagerat i ekologiskt och hållbart jordbruk och de arbetar för att bevara miljön och markens naturliga resurser genom att minska kemiska bekämpningsmedel och använda hållbara odlingsmetoder. Vinerna från deras vingårdar Castello ColleMassari, Grattamacco, Poggio di Sotto och San Giorgio har mottagit flera utmärkelser och erkännanden både nationellt och internationellt, 2014 fick man också ta emot utmärkelsen ”Winery of the year” av den italienska vinbibeln Gambero Rosso.

"Vi är väldigt stolta över att få representera Collemassari Wine Estates och deras enastående viner i Sverige. Det finns en stark passion som genomsyrar varje flaska från Collemassari och vi ser fram emot att få dela den upplevelsen med alla svenska vinälskare", säger Sophie Linnusaar, produktchef på Arvid Nordquist.

Arvid Nordquist fortsätter att sträva efter att leverera topprodukter med fokus på kvalitet och hållbarhet på den svenska marknaden och det nya samarbete med Collemassari Wine Estates är ett bevis på detta engagemang.

"Detta är en spännande tid för oss på Arvid Nordquist. Att få jobba tillsammans med Collemassari Wine Estates prisbelönta och hållbara viner på den svenska marknaden känns otroligt roligt", säger Jonas Öhman Nordic Commercial Manager på Arvid Nordquist.

Om Collemassari Wine Estate
Syskonen Maria Iris och Claudio Tipa, som alltid har delat sin passion för naturen och fantastiska viner, uppfyllde sin dröm genom att skapa ett "Domaine" i Toscana. ColleMassari Domaine omfattar idag fyra egendomar. Alla husets vingårdar är ekologiskt certifierade eller under omställning till ekologisk odling.

Castello ColleMassari grundades 1998 och är en del av Montecucco DOC-området i övre Maremma, ett territorium som är idealiskt för odling av Sangiovese och ligger mellan DOCG-områdena Brunello di Montalcino och Morellino di Scansano. Första årgången producerades 2000.

Grattamacco grundades i slutet av 70-talet i DOC-området Bolgheri, där odlingen av Cabernet Sauvignon i denna specifika region blev mycket populär. Första årgången producerades 1982 genom att blanda Cabernet Sauvignon med Merlot och Sangiovese. Sedan 2002 är huset en del av Collemassari Wine Estates.

Tenuta San Giorgio grundades 1982 och ligger i Castelnuovo dell'Abate i sydöstra delen av Montalcino på en unik position, 400 meter över havet på en ås. Den allra första produktionen som släpptes av Tenuta San Giorgio var 1985 års årgång och ingår i vingruppen sedan 2017. Denna vingård ligger granne med Poggio di Sotto med sydvästläge.

Poggio di Sotto grundades i slutet av 80-talet och är sedan 2011 en del av Collemassari Wine Estates. Idag är Poggio di Sotto synonymt med en av de bästa producenterna av Brunello di Montalcino och vingården ligger i Montalcino-området, Italiens första DOCG. Det är en stenig och karg terroir där höjden, med skyddet av den antika vulkanen Amiata på ena sidan och floden Orcia i kombination med havsbrisen från den andra, resulterar i ett unikt mikroklimat som gör det till ett av de bästa områdena för odling av Sangiovese. Första årgången producerades vid skörden 1991 och inom kort tid utmärkte sig vingården för sina viner med stor elegans och komplexitet. Sedan dess har vingården hyllats av flertalet internationella vinrecensenter. Vinous som är den ultimata italienska experten har gett 96 poäng till årgång 2019 och Wine Advocate har gett samma årgång 98+ poäng. För årgång 2016 av samma vin delade Monikca Larner på Wine Advocate ut 100 poäng med motiveringen "A wine I can still taste in my mind".

Följande viner ingår i Arvid Nordquists sortiment:

Collemassari Montecucco Rosso Riserva, Nr76795, 299 kr

Collemassari Melaccee Montecucco, Nr 76796, 179 kr

Grattamacco Bolgheri Rosso, Nr 50764, 299 kr

Grattamacco Bolgheri Rosso Superiore, Nr 50776, 1169 kr

Ugolforte Brunello di Montalcino, 50775, 549 kr

Samtliga viner ovan samt Poggio di Sotto Rosso di Montalcino och Poggio di Sotto Brunello finns tillgängliga i Arvid Nordquists restaurangsortiment.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 300 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se