Bollinger La Côte aux Enfants Champagne – från vingården vars historia fortfarande skrivs!

Den 5 oktober lanseras La Côte aux Enfants Champagne 2013 på Systembolaget. En unik årgångschampagne med historisk betydelse för Champagne Bollinger. Endast 180 flaskor släpps i det tillfälliga sortimentet.

Legendarisk Grand Cru-vingård

I utkanten av Aÿ ligger den legendariska Grand Cru-vingården La Côte aux Enfants. Mellan 1926 och 1934 köpte Jacques Bollinger upp all mark i La Côte aux Enfants från ett stort antal odlare i Aÿ och skapade en monopolvingård. Totalt är området endast 4 hektar med en soldränkt sida som är extremt väl lämpad för rödvinsproduktion, samt en mindre känd svalare baksida i nordväst. Vingården utmärker sig tydligt i det böljande vinlandskapet med sin distinkta kalkklippa. Likväl som klippan skvallrar om jordmånen ger den även ett skyddat läge vilket ger druvorna hög mognadsgrad och en kraft och fyllighet i vinet som är unik i distriktet.

Sedan 1934 har Bollinger gjort det mest eftertraktade rödvinet i hela regionen härifrån. År 2012 bestämde sig Bollinger för att skapa en champagne från samma område och den annars gömda nordvästra sidan. La Côte aux Enfants Champagne är Bollingers första vin från endast en vingård och ansluter sig till husets pinot noir-samling, tillsammans med PN och Vieilles Vignes Françaises.

2013 – Kontrasternas årgång

Årgång 2013 karaktäriserades av en serie udda väderförhållanden. Det var en regnig vår vilket innebar en senare blomning än vanligt. Som kontrast blev det en väldigt varm sommar – den soligaste någonsin i Champagne – med spridda lokala åskväder. Kontinuerligt regn och parasitangrepp i mitten av september gav upphov till farhågor angående skörden. Men trots de svåra förutsättningarna lyckades Bollinger hantera druvornas mognad med stor precision genom hela skörden vilket resulterade i en utmärkt kvalitet, särskilt från Grand Cru-vingården i Aÿ.

La Côte aux Enfants Champagne 2013

La Côte aux Enfants Champagne är ett intensivt och mångfacetterat vin som återspeglar dess mognad och Bollingers hantverksmässiga produktionsteknik. Vinet består av 100% Pinot Noir från Grand Cru-läge och har legat på jästfällningen över sju år, mer än dubbelt så lång tid som appellationen kräver, vilket bidrar till en aromrik och komplex karaktär. Dosagen ligger på 4 g per liter, endast hälften mot föregående årgång.

I doften återfinns mogen frukt, mynta, acaciahonung och citrus. Smaken är anmärkningsvärt livlig och elegant med fina mognadstoner av citron, kanderad röd frukt, currykryddor och smörighet som dröjer sig kvar länge. La Côtes aux Enfants Champagne 2013 förkroppsligar den vision som Jacques Bollinger hade för vingårdens potential:

”Today, La Côte aux Enfants continues to reveal its richness and potential. For the first time, Champagne Bollinger has decided to create an exceptional champagne from the grapes of this parcel. This will both honour the parcel and provide lovers of great wines with a new tasting experience.” – Charles-Armand de Belenet, Managing Director of Champagne Bollinger

Champagne Bollinger eftersträvar att beskriva Champagnes unika terroir i sina viner och vingårdarnas unika identitet finns tydligt uttryckt i alla viner som produceras. Riddling och degorgering utförs helt för hand, en process som sker efter lång tid på sin jästfällning i flaskor förseglade med naturkork. Dessa ytterst noggranna, hantverksmässiga tekniker bidrar till att La Côte aux Enfants Champagne verkligen är ett vin och ett resultat av ett gediget hantverk.

La Côte aux Enfants Champagne 2013 lanseras 5 oktober i Systembolagets tillfälliga sortiment i en upplaga om 180 flaskor. Nr 92478 | 9 999 kr.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 300 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se

Camilla Hammar

Projektledare design & kommunikation 0737-284174