Ny utgåva av Champagne Bollinger – PN AYC18

Ny utgåva av Champagne Bollinger – PN AYC18

Den 17 november släpps den fjärde upplagan av Champagne Bollingers PN-serie. Inför varje lansering sker en omfattade blindprovning för att välja ut den allra bästa crun och den här gången är det Pinot Noir från Grand Cru byn Aÿ som lanseras på marknaden. Serien är 100 % Blanc de Noir och en hyllning till champagnehusets historia och signum i användandet av druvan Pinot Noir i alla sina champagner.

Pinot Noir, Champagne Bollingers signum och en av grundpelarna i den unika stilen. Genom hela sortimentet är druvan dominerande och i mångt och mycket har man byggt sitt rykte genom att uppvisa dess mångsidighet. I en vision om att ge Pinot Noir-druvan ett eget uttryck skapades serien PN som ansluter sig till husets Blanc de Noir-samling utöver ultraprestigevinet Vieilles Vignes Françaises och vingårdsvinet La Côte aux Enfants Champagne.

Med Bollinger PN belyser champagnehuset de olika uttryck som druvan kan ta beroende på vingårdsläge och terroir. Konceptet är tydligt, varje år ska den absolut bästa Pinot Noiren som huset har att tillgå väljas ut genom en omfattande blindprovning. Varje upplaga kommer ha nytt basår och cuvéen kommer alltid innehålla minst 50% reserve vin, varav 25% från de smakrika magnumflaskorna av äldre årgångar.

Första lanseringen var PN VZ15 från Verzenay och 2018 kvalificerade sig Aÿ som den bästa cru. Varje utgåva ska ha sitt unika uttryck och Bollinger PN AYC18 är en unik tolkning av Pinot Noir från Aÿ 2018.

”This cuvée, made entirely from Pinot Noir, is part of our Maison’s essence, our DNA: a unique vision of this symbolic grape variety and the uncompromising work we have undergone to realise the mission that has been inspiring us since 1829, that of being creators of style.” – Charles-Armand de Belenet, Managing Director, Champagne Bollinger

PN AYC18: Rik och uttrycksfull

Den fjärde upplagan i Bollingers PN-serie är en champagne med unikt uttryck och uppvisar de distinkta särdragen av viner från Aÿs terroir. Majoriteten av blenden består av Pinot Noir med djup och elegans från Grand Cru byn Aÿ, men man har också adderat druvor från Tauxières och Verzenay för att ge ytterligare komplexitet till blenden.

Basårgången är 2018 vilket var ett gynnsamt år trots sina utmaningar med hagel och mjöldagg. Avsaknaden av botrytis tack vare en varm sommar utan regn skapade perfekta förutsättningar i hela Champagne, särskilt i grand cru-lägen med hög kritahalt som absorberar både vatten och värme vilket ger vinrankorna fortsatt näring och möjlighet att utvecklas på bästa sätt. I Aÿ låg druvornas naturliga mognad på 11 grader, vilket gav vinet generositet och aromrikedom.

Utöver 2018 års basårgång adderas ytterligare 50% reserve vin för komplexitet och mognad. 25% av dessa kommer från de smakrika magnumflaskorna med årgång 2009 vilket betyder att vinet delvis har legat på jästfällningen hela 9 år innan cuvéen blandades. Dosagen ligger på 6 g/l och vinet har legat på jästfällningen i fyra år efter andra jäsningen.

I glaset öppnar denna AYC18-upplaga upp sig med toner av honung, kvitten, kanderad citrus, marsipan och blodgrape i kombination med en sötkryddighet och uppfriskande mentol. Smaken är komplex, smakrik och uttrycksfull med en krämig mousse och finish av kanderad citrus som förstärker vinets fräschör.

Bollinger AYC18 lanseras i Systembolagets exklusiva sortiment den 17 november i en upplaga om 2 300 flaskor med ett pris på 1 099 kr, art.nr 93855.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 300 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se

Camilla Hammar

Projektledare design & kommunikation 0737-284174