Brittisk öl från 1910 på Systembolaget

Brittisk öl från 1910 på Systembolaget

Fuller’s Past Masters 1910 Double Stout är precis som namnet avslöjar en Double Stout bryggd på ett recept från 1910, en tid då det var populärt med den här typen av stark mörk ale. Ölet har en len smak av choklad och kaffe med mörka skogsfrukter och från humlen finns en subtil beska.

- Även om inte samma råvaror finns att tillgå idag är målet att hitta likvärdig råvaror för att få ett så likt öl som möjligt. Resultatet är en spännande öl med historisk känsla, säger Alexander Jerräng, Nordic Brand Manager på Arvid Nordquist.

Ölet jäses en andra gång på flaska vilket resulterar i att ölet får en naturlig kolsyra och subtilare smak. Eftersom ölet innehåller jäst forsätter ölet att utvecklas i flaskan fram till öppning. Ölet bör därför förvaras stående i ett mörkt utrymme och hällas upp med försiktighet vid servering.

Sedan 1845 har varje bryggmästare skrivit ner sina recept för hand i ”The Book of Brewers”. Här finns detaljerad information kring recept och bryggmetod, detaljer som sträcker sig ner till vad det var för temperatur den dagen som ölet bryggdes. Allt detta gör att man har en historisk samling av recept och en stor inblick i hur brittisk öltradition har förändrats över tid. Past Masters ger gamla recept ett nytt liv och ger dagens öldrickare en unik möjlighet att smaka på brittisk ölhistorna.

Past Masters 1910 Double Stout lanseras 6 november i en begränsad upplaga av 15 000 exemplar.

Om Fuller's Smith & Turner

Londons enda traditionella familjeägda bryggeri beläget i Chiswick, västra London, där man bryggt öl sedan 1600-talet. År 1849 köptes det av familjerna Fuller, Smith & Turner som driver det än idag. Företaget driver även 362 pubar och exklusiva hotell i London. Man brygger uteslutande klassisk engelsk ale av högsta kvalitet. Man utvecklar ständigt konceptet ale och har fått många priser i tävlingssammanhang. Fuller’s mest kända produkt, London Pride, är idag Storbritanniens mest sålda ale på fat i pubar och barer.

Fuller’s Past Masters 1910 Double Stout

Producent: Fuller’s

Humle: Fuggles och Goldings

Land: England

Alkoholhalt: 7,4 %

Volym: 500 ml

Sortiment: Exklusiv lansering, 15 000 flaskor

Art.nr: 11776

Pris: 37,50 kr

Passar till färska ostron, mörk choklad samt till ostbrickan.

För mer information, kontakta

Cecilia Wellenius, Marknadschef, cecilia.wellenius@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

Alexander Jerräng, Nordic Brand Manager, Alexander.jerrang@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

För varuprover, kontakta

Therese Carlsson, Marknadskoordinator, therese.carlsson@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till Sverige, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Arvid Nordquist erbjuder kaffe, livsmedel, vin och öl till detaljhandeln, restauranger och grossister.

Arvid Nordqvist erbjuder ett stort kvalitetssortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller företagets smakkrav tas in i sortimentet. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad dryck smakar helt enkelt bättre. Därför är Arvid Nordquists ambition att alla drycker i sortimentet ska vara producerade med minsta klimatpåverkan, utan avkall på kvalitet. Företaget har 170 medarbetare i samtliga nordiska länder och försäljningen 2014 uppgick till 1 850 MSEK. Läs mer på www.arvidnordquist.se.