Exklusiv lansering av Bollinger Rosé Limited Edition 2006

Det händer inte allt för ofta att Champagne Bollinger avviker från sin traditionella bana och den unika husstilen men ibland dyker det upp årgångar som är för bra för att ignorera. 2006 levererade druvor av mycket hög kvalitet men i en fruktigare stil än vad huset annars vill ha på sin champagne. Resultatet blev en tolkning av året 2006 i en tillfällig produktion - Bollinger Rosé Limited Edition.

Bollinger är ett mycket kvalitetsmedvetna och konsekventa när det kommer till den särpräglade, koncentrerade och kraftfulla mogna husstilen. Någon enstaka gång har det hänt att en årgång levererar mycket hög kvalitet på druvorna – men med en karaktär som är svår att förena med Bollingers unika stil. Det är då vinhuset gör en ”limited edition vintage”, ett vin med en helt egen profil och som helt avviker från Bollingers husstil.

Året 2006 var just ett sådant år, det var en toppårgång men Bollingers vinmakare inte kunde förena vinet med husstilen, det var för fruktig och inte tillräckligt stram – men väldigt, väldigt bra!

– Husets vinmakare tog då beslutet att göra en limited release vintage rosé för första gången i företagets historia. För att särskilja vinet från husets övriga champagner fick flaskan en helt egen design och en spektakulär gift box i mässing, berättar Beatrice Giese, produktchef på Arvid Nordquist.

Bollinger Rosé Limited Edition är en blend av 9 olika crus – mindre än hälften av vad som brukar ingå i en La Grande Année Rosé, samtliga givetvis Grand och Premier Cru. Druvmixen är som vanligt för huset kraftigt dominerad av Pinot Noir, den här gången 72 % vilket är högt även för Bollinger, resterande 28 % är Chardonnay.

Vinet lagrades i sann Bollingeranda drygt tio år innan lanseringen våren 2017 – men klarar utan problem tio år till i en bra källare. Förra gången Bollinger lanserade en limited release, ”2003 by Bollinger” var vi många som trodde att vinet skulle vara snabbmognande på grund av den varma årgången – men det är bättre idag än när det släpptes. Bollinger är Bollinger, limited edition eller inte!

Bollinger Rosé Limited Edition 2006

Exklusiv lansering, 360 flaskor

Lanseringsdag 17 november

Pris 749 kr

Art.nr 90672

Bollinger, grundat 1829, är ett legendariskt och anrikt champagnehus i elitklass. En egen magnifik stil med stor andel pinot noir, första jäsningen på gamla ekfat och ovanligt lång flasklagring – detta ger den klassiska bollingerkaraktären. Bollingers världsberömmelse beror mycket på Madame Lily Bollinger. Vid 42 års ålder ärvde hon ett av distriktets förnämsta champagnehus av sin make. Lily lade ner hela sitt hjärta på att förvalta makens arv och när hon lämnade över styret 1971 var Bollinger ett blomstrande företag. Tack vare hennes järnvilja och professionalism har företaget både utökat sin areal och sina marknadsandelar.