Från Champagnes mest unika vingårdar

Druvorna till Bollinger Vieilles Vignes Françaises 2005 skördades för hand den 22 september och det var en skörd som blev exceptionellt bra. Hos Bollinger är kvalitet viktigt och det är bara den högsta kvaliteten som blir till en årgångschampagne, under 2005 var det Vieilles Vignes. 100 % av druvorna jäser på ekfat och dosagen är 0 g/l, vilket ger en champagne med elegant mognad i sin renaste form.

- För Bollinger Vieilles Vignes Françaises 2005 är tiden på jästfällningen mer än dubbelt så lång som appellationen kräver då den får ligga i åtta år. Det gör att vinet präglas av hög mognad vilket framhäver Bollinger kraftfulla och fylliga stil ytterligare, säger Kajsa Ekman, produktchef för Bollinger.

Till färgen är champagnen är djupt guldfärgat och doften är intensiv och typisk för mogna årgångar. Typiska toner är honung, torkade aprikoser, kanderad frukt och rostat bröd. Smaken har en sällsynt fyllighet och mognad tillsammans med elegans och en tydlig mineralitet. Champagnen har en exceptionell längd.

- The launch of the 2005 vintage of Vieilles Vignes Françaises has given us a great opportunity to revisit the design of this legendary cuvée of Champagne Bollinger, säger Jérôme Philipon, vd på Champagne Bollinger.

Sedan tidigare har Bollinger haft tre vingårdar med oympade stockar i sin äga men under 2004 drabbades La Croix Rouge i Bouzy av phylloxera och nu finns endast Grand Cru-vingårdarna Chaudes Terres och Clos st Jaques bakom Bollingers hus i Aÿ kvar. De två kvarvarande vingårdarna är unika i sitt slag och är ursprunget till den enda champagne som görs på oympade stockar.

Den totala produktionen för Bollinger Vieilles Vignes Françaises är 3702 flaskor och på Systembolaget lanseras 18 flaskor. Artikelnummer 96014, pris 5750 kr.

Cecilia Wellenius

Marknadschef, Arvid Nordquist

Telefon: 070 – 976 19 18

cecilia.wellenius@arvidnordquist.se

Kajsa Ekman

Produktchef för Bollinger, Arvid Nordquist

kajsa.ekman@arvidnordquist.se

Bollinger, grundat 1829, är ett legendariskt och anrikt champagnehus i elitklass. En egen magnifik stil med stor andel pinot noir, första jäsningen på gamla ekfat och ovanligt lång flasklagring – detta ger den klassiska bollingerkaraktären. Bollingers världsberömmelse beror mycket på Madame Lily Bollinger. Vid 42 års ålder ärvde hon ett av distriktets förnämsta champagnehus av sin make. Lily lade ner hela sitt hjärta på att förvalta makens arv och när hon lämnade över styret 1971 var Bollinger ett blomstrande företag. Tack vare hennes järnvilja och professionalism har företaget både utökat sin areal och sina marknadsandelar.