Gran Reserva cava och ekologisk, faitrade vit Malbec är två nyheter i fast sortiment

Expressión Gran Reserva är en ågångsbetecknad cava med lagringspotential. Vinet är gjort på 100% Macabeo, något som annars är ganska ovanligt. Argento de Artesano Organic Fairtrade White Malbec är en helt vit Malbec tack vare en varsam pressningsmetod. Båda lanseringarna finns tillgängliga i det ordinarie sortimentet från 1 september.

Expressión Cava Gran Reserva 2018

Expressión Gran Reserva 2018 är en cava gjord på 100 % Macabeo, något som annars är ganska ovanligt. Vinet är dessutom årgångsbetecknat och har lagringspotential på 3-5 år vilket gör den ännu mer unik. Vinet har en ljust gul färg. Doften är nyanserad och komplex med inslag av gula äpplen, vita blommor, rostat bröd, persika och mineral. Smaken är nyanserad, fruktig och frisk med inslag av gula äpplen, mineral, mandel och hasselnötter samt rostat bröd och persika. Avslutet bjuder på en krämig mousse och fina små bubblor.

Servera vid 8-10 grader som aperitif eller till rätter av fisk eller skaldjur. Passar perfekt till en skaldjurspaella!

Vinhuset Dominio del la Vega har fyra vingårdar i sin ägo; La Vega, El Pinarejo, La Muela och Losilla och vinmakare är Daniel Expósito. Druvorna till Expressión Gran Reserva kommer från La Vega där druvorna får växa på en platå bestående av kalkhaltig lerjord på 750 meters höjd. Skörden sker för hand och pressas sedan under lätt tryck för att behålla så mycket som möjligt av de naturliga aromerna. Druvmusten jäses sedan på ståltank innan en andra jäsning på flaska under 3 år i producentens svala källare. Resultatet blir en mycket elegant cava.

Dominio de la Vega strävar efter att producera viner med stor respekt för regionens långa vinhistoria och terroir men med modern touch. Under de senaste tio åren har Dominio de la Vega investerat ca 700 000 Euro i olika forskningsprojekt då man hela tiden vill utvecklas och vara innovativa. Det största av dessa projekt syftade till att förstå hur klimatförändringar påverkar olika typer av druvor. Ett annat projekt som genomförs tillsammans med fem andra cava-producenter syftar till att lyfta kvaliteten på cava för att nå ännu större framgångar internationellt.

Expressión Cava Gran Reserva 2018, nr 7955, 129 kr

Artesano de Argento Organic Fairtrade White Malbec 2021

Artesano de Argento är det första ekologiska- och Fairtrade-producerade vinet av vit Malbec i Argentina och den enda från en single vineyard, Alto Agrelo som även är Argentinas största ekologiska vingård med sina 240 ha. Bodega Argento är därmed Argentinas största ekologiska och Fairtrade-odlare.

Vinet har en ljust gul färg och Artesano de Argento skiljer sig från konventionella vita malbecviner i Argentina då färgen är helt ljusgul, utan rosa toner som annars förekommer, tack vare den mycket försiktiga pressningen av musten. Doften är fruktig med inslag av gröna äpplen, färska örter, vita vinbär, honungsmelon och lime. Smaken är frisk och fruktig med smak av gröna äpplen, färska örter, vita vinbär, mineral, honungsmelon och lime.

Servera vid 8-10 grader som aperitif eller till rätter av fisk eller skaldjur, går också mycket bra till rätter med asiatiska influenser.

Druvorna kommer helt och hållet från de egna ekologiska vingårdarna i Alto Agrelo och skördas tidigt med maskin. Pressning sker med extra försiktighet för att undvika färg från skalen. Jäsning sker sedan vid 14-16 grader i 28 dagar på rostfria ståltankar för att bibehålla frukt och fräschör.

Detta är den andra fasta lanseringen från Bodegas Aregento på den svenska marknaden, i mars lanserades Argento Rosé i det ordinarie sortimentet.

Bodega Argentos vingårdar ligger vid foten av Anderna, i Cruz de Piedra, Maipú, Mendoza, och sedan starten har man arbetat efter vinfilosofin att varje vingård är unik. Varje gård har en egen historia att berätta, med sitt individuella mikroklimat och terroir som ger identitet till de olika vinerna. Vingården Alto Agrelo är belägen i den högsta delen av Agrelo-regionen i Luján de Cuyo och kännetecknas av det stora urvalet av terroir som främst består av sten, lera och sand, områdets sluttningar, inhemsk flora och biologisk mångfald.

Bodega Argento strävar efter att vara ledande inom hållbar vinodling i Argentina med stor respekt för miljön de verkar i. Vinhuset arbetar med energisparande maskiner, samarbetar med experter för att bli mer energieffektiva, återanvänder vatten och har ett omfattande avfallshaneringsprogram. Sedan 2012 pågår också processen att konvertera husets 485 hektar vingårdar till ekologisk odling.

Argento Artesano White Malbec 2021, nr 2622, 99 kr

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 286 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se