Nyhet i fast sortiment - Aquarella Sauvignon Blanc

Nyhet i fast sortiment - Aquarella Sauvignon Blanc

Från 1 juni finns Aquarella Sauvignon Blanc i Systembolagets ordinarie sortiment. En 100 % Sauvignon Blanc från La Mancha. Aquarella är ett fruktdrivet och friskt vitt vin som gör sig perfekt innan maten men också till lättare fisk- och skaldjursrätter.

Från Bodega del Saz lanseras nu Aquarella Sauvignon Blanc i Systembolagets ordinarie sortiment, en 100% Sauvignon Blanc från DO La Mancha. Med odlingar mitt i La Mancha, nordöst om Ciudad Real, 750 meter över havet växer vinrankorna i en kalkrik jordmån som främst består av sand och har inslag av lera. Denna familjeägda vingård har fokus på att skapa viner med intensiva och koncentrerade fruktaromer och med en personlighet som förmedlar områdets karaktär.

Aquarella Sauvignon Blanc har en ljusgul färg med toner av grönt. I doften finns toner av persika tillsammans med grapefrukt och lime. Smaken är välbalanserad, frisk och har en fin struktur. Här finns aromer av päron, äpplen, lime, passionsfrukt och lite örtighet.

Ursprung, mark och vingårdar. Det är den enda hemligheten som finns hos Bodegas del Saz och deras största tillgång är den fanstatiska mark i La Mancha som man har att tillgå. Här får vinrankorna trivas i rik och bördig jordmån vilket sedan ger sin unika karaktär på vinet. I sin ägo har man över 180 hektar och odlar flertalet druvor, både inhemska som Tempranillo och Verdejo men också mer klassiska som Sauvignon blanc, Chardonnay och Cabernet sauvignon.

Vingårdarna har olika terroir speciellt utvalda för att druvorna ska få sitt unika uttryck och nå högsta kvalitet. Bodegas Del Saz använder sig också av modern och innovativ vinmakning för att ytterligare höja kvaliteten på vinet.

Vissa av vinstockarna är över 75 år gamla och används idag till att producera en liten mängd utvalda viner. De gamla stockarna är en påminnelse om den långa vinmakartradition som finns i familjen. 1930 grundade Álvaro del Saz vingården och myntade även uttrycket ”av sådan stam, sådant vin”. 80 år senare arbetar man fortfarande med det som ledord men idag är det hans barnbarn Vidal Del Saz De La Guía som driver familjeföretaget vidare.

Aquarella Sauvignon Blanc, lansering fast sortiment 1 juni, nr 2159, 79 kr

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 286 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se