Hållbart vitt vin från Chile

Hållbart vitt vin från Chile

Det senaste tillskottet från Santa Helena är en vit torr box baserad på druvorna Sauvignon Blanc, Riesling, Viognier. I doften finns tydliga toner av äpple men även persika, vita blommor, citrus och örter. Smaken är frisk och fruktig med toner av äpple, persika, röd grapefrukt och vissa toner av örter. Santa Helena Sauvignon Blanc, Riesling, Viognier har en stor och generös kropp, en tydlig syra samt en frisk och lång avslutning.

- Lanseringen av den här vita boxen gör att Santa Helena kan kliva in i ytterligare ett segment på Systembolaget. Eftersom vi sedan tidigare har Santa Helena Merlot som lanserades i mars på Systembolaget och Santa Helena Cabernet Sauvignon som är en av toppsäljarna i sitt segment i ordinarie sortiment vet vi att det är en uppskattad producent, säger Cecilia Wellenius, marknadschef på Arvid Nordquist.

Hållbarhet redan från start

Redan 1942 började man odla vin på Santa Helena, och 1982 köptes vinhuset av Viña San Pedro Tarapacá-gruppen (VSPT). Redan från start var hållbarhet viktigt då man anser att kvaliteten på ett vin startar redan i vingården. I samband inträdet i VSPT antog man ett 360 graders tänk kring hållbarhet för att värma om miljö och människor. Det resulterade bland annat i att man i dag bevakar vattenanvändningen i vingården noga, har valt att arbeta med lättviktsflaskor och välja samarbetspartners som arbetar med hållbarhet.

Arvid Nordquists hållbarhetsarbete

På Arvid Nordquist är arbetet med hållbarhet en stor del i det vardagliga arbetet och arbetet med att öka andelen certifierade produkter pågår varje dag. För Arvid Nordquist portfölj av alkoholhaltiga drycker har man uppnått 63 % certifierade produkter och idag är andelen certifierade produkter för hela företaget 61 %. Målet är att man till år 2020 ska ha min 80 % certifierade produkter i Arvid Nordquists totala portfölj.

Santa Helena Sauvignon Blanc, Riesling, Viognier

Art.nr: 2277

Sortiment: Ordinarie

Druvor: Sauvignon Blanc, Riesling, Viognier