Produttori Barbaresco Riserva Don Fiorino 2016 – en hyllning i historisk tappning

Den 7 december lanseras 54 flaskor av Produttori Barbaresco Riserva Don Fiorino 2016 som är en hyllning till både den fantastiska årgången och det klassiska tillverkningssättet då de bästa vingårdarna blandades samman till en superblend istället för att separera dem vingårdsspecifikt. Vinet har dedikerats prästen Don Fiorino som 1958 inspirerade de 19 ursprungliga odlarna till att grunda Produttori del Barbaresco.

Exceptionell årgång i klassisk cuvée

2016 var en årgång av exceptionell kvalitet i hela regionen med full druvmognad och bra struktur, både för de stora traditionella vingårdarna likväl som för de mindre välkända. Med anledning av detta beslutades att buteljera en unik specialutgåva genom att blanda alla sina nio single vineyards tillsammans med några andra väl utvalda vingårdar i området – ”A blend of great vineyards and a tribute to the past” enligt Aldo Vacca, direktör på Produttori del Barbaresco.

Liknande viner har producerats tidigare för olika jubileum. 1988 och 2008 gjordes en blend för att fira Produttori del Barbarescos 30:e respektive 50:e årgång. 1994 släpptes en specialutgåva av en magnum bestående av flera vingårdar från årgång 1990 för att hedra de 100 år som flutit förbi sedan det allra första vinhuset i Barbaresco, Cantina Sociale del Castello di Barbaresco, grundades 1894. Även dessa tappades i begränsad upplaga och såldes endast på plats till besökare eller odlare alternativt serverades vid speciella tillställningar.

Produttori Barbaresco Riserva Don Fiorino 2016

Nebbiolodruvorna växer på en mix av kalkrika och lerhaltiga jordar och är planterade på branta soliga kullar på 200-400 meters höjd. Det kontinentala vädret ger i bästa fall kalla vintrar med snö, lagom varma vårar och höstar samt heta somrar. Skörden äger vanligtvis rum i mitten av oktober men i takt med klimatförändringarna blir skördar i början av oktober allt vanligare.

Jäsning skedde på temperaturkontrollerade ståltankar med 30 dagars druvskalskontakt för färg, aromrikedom och struktur. Lagring skedde i stora franska ekfat under 30 månader för större komplexitet och buteljerades i juni 2020 för ytterligare några års buteljlagring innan det släpptes på marknaden.

Doften präglas av mörk frukt av körsbär, plommon, mogna jordgubbar, vit tryffel, kryddor och mineral. Vinet har både kraft och elegans med en sammetslen struktur och stor koncentration och komplexitet i smaken. En begränsad upplaga på 16 000 flaskor producerades vilka uppnår perfekt mognad och balans vid 12-15 år men kan fortsätta att utvecklas i 20 år.

Kvalitet som ledstjärna

Kvalitet har varit ledordet ända sedan starten och antalet medlemmar har vuxit från 19 till 53, alla med vingårdar i premiumlägen som tillsammans kontrollerar över 100 hektar med en produktion på drygt 500 000 flaskor. Medlemmarna får betalt efter kvalitet vilket säkerställer en hög och jämn nivå. En av de nitton grundarna var Celestino Vacca vars son Aldo Vacca leder kooperativet idag. Hälften av produktionen är Barbaresco DOCG, en blandning av druvor från deras nio vingårdslägen Asili, Rabajà, Pora, Montestefano, Ovello, Pajè, Montefico, Muncagota och Rio Sordo. Riktigt bra år görs det vingårdsspecifika cruviner härifrån.

Produttori Barbaresco Riserva Don Fiorino, 2016 | Lanseras i Systembolagets exklusiva sortiment den 7 december för 1 399 kr (artnr 94516).

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 300 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se

Camilla Hammar

Projektledare design & kommunikation 0737-284174