Nyhet i Systembolagets ordinarie sortiment - Koyle Gran Reserva Cabernet Sauvignon

Efter höstens mindre parti av Koyle Royale Cabernet Sauvignon som snabbt sålde slut lanseras en ”lillebror” 1 mars i ordinarie sortimentet: Gran Reserva Cabernet Sauvignon.

Koyle Gran Reserva Cabernet Sauvignon är ett vin med tydligt terroiruttryck och elegans. Druvorna är biodynamiskt odlade och vinet består av 85 % Cabernet Sauvignon, 10% Cabernet Franc och 5% Petit Verdot. Samtliga druvor plockas och sorteras för hand och vinet lagras i 12 månader på barriquer, uteslutande fransk ek.

Vinet har en elegant doft av mörka bär och smaken är koncentrerad och nyanserad med toner av svarta bär, mineral och fat.

Passar utmärkt till kraftfulla kötträtter med smak­rika tillbehör. Serveras med fördel mellan 16-18 grader och dekanterat minst 30 min före servering.

Viña Koyle grundades så sent som 2006 av Alfonso Undurraga och hans tre söner. Vingårdarna planterades till stor del på helt jungfrulig mark högt uppe i Colchagua, marken valdes ut under ledning av terroirgurun Pedro Parra. Namnet Koyle kommer från en liten blomma som bara växer på hög höjd i Anderna. Redan sedan starten har hela den 1.1 ha stora egendomen brukats efter biodynamiska principer och med väldigt stort fokus på långsiktig uthållighet. Vattenanvändningen är mycket begränsad, skördeuttaget är litet. Trots de ännu unga stockarna har flera av företagets viner fått höga poäng av bland andra Wine Spectator och Parker.

Detta är den sista årgången som görs innan vingårdarna får full certifiering av biodynamiska Demeter, från och med årgång 2013 kommer vinet alltså inte bara vara biodynamiskt utan dessutom certifierat som sådant!

Pris: 110kr

Art.nr: 6377

Land:Chile

Producent: Viña Koyle

Druvor: 85 % Cabernet Sauvignon, 10% Cabernet Franc och 5% Petit Verdot

Vol: 750 ml

För mer information:

Jörn Ek, Informationschef Arvid Nordquist HAB, jorn.ek@arvidnordquist.se , 070876183

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som grundandes 1884. Idag har bolaget verksamhet i samtliga nordiska. Företaget erbjuder detaljhandeln, restauranger och grossister ett spännande kvalitetssortiment av livsmedel och drycker samt har ett eget kafferosteri som producerar Classic kaffe, ett känt och väl etablerat varumärke i Sverige. Antalet medarbetare är 160 st.