Roséboomen fortsätter - 49 procent upp

Roséboomen fortsätter - 49 procent upp

Rosévinet fortsätter att vara ett av svenskarnas mest somriga val på Systembolaget. Försäljningen har ökat med 49 procent hittills i år och inget tyder på en nedtrappning. Puychéric Syrah Rosé, som är Systembolagets mest sålda rosévin på flaska i segmentet 0-69 kronor sålde i maj 55 000 flaskor vilket är en ökning med 32 procent jämfört med samma period förra året. Även roséboxarna bryter ny mark och säljs idag lika mycket på flaska som på box. Som ett svar på den ökande efterfrågan finns därför Puychéric nu även på box i beställningssortimentet.

Rosévinet fortsätter sitt segertåg i Sverige. Tidigare hade rosévin ett litet skamfilat rykte ”rosévin passar ju till allt men tyvärr finns det inget som passar till rosévin”, något som delvis grundade sig i det bedrövliga sortimentet som fanns att tillgå på Systembolaget. Idag ser det helt annorlunda ut, det finns ett antal goda roséviner tillgängliga året runt, och allt fler har upptäckt att det smakar väldigt bra även när temperaturen kryper under 25-gradersstrecket. Systembolaget har tagit till sig detta och ännu fler roséviner har lanserats för sommarsäsongen.

Rosévinsegmentet ökade sin försäljning med 35% under 2010 och under perioden januari till maj 2011 har ökningen accelererat ytterligare och ligger nu på imponerande 49%. Puychéric Syrah Rose har under flera år varit ett av de roséviner som ökat allra snabbast och under juli månad ifjol var det Systembolagets näst mest sålda flaska alla kategorier. I år är detta vin det mest sålda rosévinet i prisklassen 0-69 kronor, hela 55 000 flaskor sålda i maj vilket är en ökning med 32 procent jämfört med samma period förra året. I juni beräknas den siffran att fördubblas.

Nytt för året är att roséboxarna har börjat ta en position som ligger i nivå med den de har för rött och vitt, idag säljs det lika mycket rosé på box som på flaska. Som svar på den ökande efterfrågan finns nu Puyhcéric Rosé som box i beställningssortimentet.

Puyhcéric Syra Rosé
Land: Frankrike
Producent: Foncalieu
Druva: Syrah
Karaktär: Intensivt rödrosa färg. Frisk, medelstor doft av röda bär och örter. Smaken är torr, ganska fyllig, mjukt bärig och fruktig med tydliga inslag av hallon och örter i en välbalanserad syra.
Passar till: Ett mycket trevligt mingelvin. Dess friska och fruktiga karaktär passar väl tlill en sydfransk fisksoppa, asiatisk mat och sallader.
Pris: 59 kr/flaska | 169 kr/box
Art.nr: 2209 flaska | 71856 box